لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

پیام مقام حزب الله لبنان به قاضی پرونده انفجار بیروت: «تو را برکنار می‌کنیم»


بر اثر انفجار مهیب در بندرگاه بیروت که روز چهارم اوت سال گذشته روی داد بیش از ۲۰۰ نفر کشته و چند هزار نفر مجروح شدند.
بر اثر انفجار مهیب در بندرگاه بیروت که روز چهارم اوت سال گذشته روی داد بیش از ۲۰۰ نفر کشته و چند هزار نفر مجروح شدند.

به گفته یک روزنامه نگار و یک منبع در دادگستری لبنان، یکی از مقامات ارشد حزب الله لبنان در پیامی غیرمستقیم به قاضی پرونده انفجار سال گذشته در بندرگاه بیروت گفته است: «تو را برکنار می کنیم.»

منبع مطلع در دادگستری لبنان گفت٬ قاضی طارق بیطار در نامه‌ای خطاب به دادستانی دریافت این پیام را تشریح کرده است. او افزود که وزیر دادگستری و دادستانی لبنان در حال پیگیری این موضوع هستند ولی هنوز تحقیقات رسمی در این زمینه آغاز نشده است.

خبرگزاری رویترز که به دلیل حساسیت موضوع نام این منبع را فاش نکرده هنوز نتوانسته با قاضی پرونده صحبت کند و طبق قانون او به دلیل ریاست تحقیقات در مورد انفجار بیروت نمی‌تواند در این مورد با رسانه‌ها گفت‌وگو کند.

موضوع هشدار وفیق صفا، مقام ارشد حزب الله لبنان به قاضی این پرونده از هفته گذشته در رسانه های لبنان منعکس شد ولی نه خود او و نه رهبری حزب الله تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

بر اثر انفجار مهیب در بندرگاه بیروت که روز چهارم اوت سال گذشته روی داد بیش از ۲۰۰ نفر کشته و چند هزار نفر مجروح شدند.

تحقیقات در مورد این حادثه به دلیل اعمال نفوذ گروه‌های سیاسی پرقدرت و رقیب به تاخیر افتاده و طارق بیطار دومین قاضی است که مامور رسیدگی به این پرونده شده است.

لارا الهاشم، خبرنگار شبکه «ال بی سی آی» به رویترز گفت روز ۲۹ شهریور هنگام ورود به ساختمان وزارت دادگستری برای پیگیری تازه‌ترین خبرها در مورد این پرونده وفیق صفا، از مقامات ارشد حزب الله به او گفت:«اگر قاضی بیطار را دیدی از طرف من این پیام را به او بده.»

لارا الهاشم متن پیام را افشا نکرده است. ولی توضیحات یکی دیگر از خبرنگاران این شبکه خبری خصوصی را که روز ۳۰ شهریور منتشر شد تایید کرده است.

به گفته این خبرنگار وفیق صفا به خانم الهاشم گفته است:«کاسه صبرمان لبریز شده. تا پایان روند قانونی صبر خواهیم کرد ولی اگر به نتیجه نرسد تو را برکنار خواهیم کرد.»

خبرنگاری که مضمون این پیام را افشا کرده به سئوالات خبرگزاری رویترز پاسخ نداد و خانم الهاشم نیز می گوید مضمون پیام را در اختیار این خبرنگار قرار نداده است.

منبع قضایی به خبرگزاری رویترز گفت قاضی بیطار به درخواست دادستانی لبنان در نامه‌ای رسمی مضمون پیام را تشریح کرده که دقیقا همان جملاتی است که مقام ارشد حزب الله به لارا الهاشمی گفته بود:«به قاضی بگو ما تو را برکنار خواهیم کرد.» به گفته این منبع قاضی بیطار به غیر از مضمون پیام نکته دیگری در این نامه ننوشته است.

روز دوشنبه نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ال بی سی آی» که در قبال حزب الله لبنان موضع انتقادی دارد گفت در واکنش به گزارش‌های حاکی از تهدید علیه قاضی بیطار اقدامات امنیتی برای حفاظت از او تشدید شده است. او توضیح بیشتری نداد.

نخست وزیر لبنان ابراز امیدواری کرد که قاضی بیطار بتواند به کار خود ادامه دهد چون کشور نمی‌تواند کناره گیری یک قاضی دیگر از پرونده انفجار بیروت را تحمل کند.

روزند بررسی این پرونده روز دوشنبه و به دلیل شکایت وزیر سابق کشور متوقف شد. قاضی بیطار قصد داشت به ظن سوءمدیریت و غفلت از او بازجویی کند. اگر این شکایت از سوی مراجع قضایی تایید شود قاضی بیطار برکنار خواهد شد.

قاضی قبلی مسئول بررسی این پرونده نیز در ماه فوریه به دلیل شکایتی که او را به جانبداری متهم می کرد، برکنار شد.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان نيز ماه گذشته قاضی بيطار را به «جانبداری و سياست بازی» متهم کرد ولی گفت که خواستار برکناری فوری او نيست.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG