لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

اسرائیل: پهپاد سرنگون‌شده حزب‌الله لبنان، تصاویر عوامل عملیاتی آن را فاش ساخت


KUWAIT-HEZBOLLAH/
KUWAIT-HEZBOLLAH/

یک فروند پهپاد حزب‌الله که توسط ارتش اسرائیل سرنگون شده، تصاویر اعضای یکی از مخفی‌ترین شاخه‌های این سازمان لبنانی و جزییاتی از عملیات و امکانات آن‌ها، شامل خودروهای‌شان را برای ارتش اسرائیل برملا کرده است.

ارتش اسرائیل تایید کرده که بدون آن‌که از اهمیت این پهپاد آگاه باشد، آن را روز چهارشنبه ۵ دی پس از رخنه به حریم هوایی این کشور، شناسایی و سرنگون کرد.

اما ارتش اسرائیل متوجه شد که پهپاد سرنگون شده دارای یک کارت حافظه است که تصاویر عوامل اصلی شاخه مخفی حزب‌الله موسوم به «گروه رضوان» و جزییات تردد، شماره خودروها و برخی امکانات عملیاتی دیگر آن‌ها را ضبط کرده است.

آویخای ادرعی، سخنگوی بخش عربی ارتش اسرائیل، روز جمعه ۱۷ دی تایید کرد که کارت حافظه در پهپاد سرنگون شده اطلاعات ارزشمندی در اختیار اسرائیل قرار داده است.

سرهنگ ادرعی افزود، کارت حافظه‌ای که به دست ارتش افتاده، چهره و مشخصات عوامل عملیاتی یگان پهپادی و واحد «رضوان» را نشان می‌دهد که مدتی پیش در حال به پرواز درآوردن یک فروند پهپاد دیگر بودند. آن پهپاد را نیز ارتش اسرائیل رهگیری و سرنگون کرده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، تصاویر و اطلاعات یادشده اشتباهی در این پهپاد حزب‌الله ذخیره شده‌اند.

پهپادهای حزب‌الله که به تازگی بر شمار آن‌ها به میزان چشم‌گیری افزوده شده، برای گردآوری اطلاعات از اماکن اسرائیلی و نظامیان این کشور در نزدیکی مرز لبنان و اسرائیل به پرواز درآورده می‌شوند و برخی از آن‌ها به آسمان اسرائیل نفوذ می‌کنند.

مرکز تحقیقات اسرائیلی «آلما» که تحرکات مرز شمالی را رصد می‌کند، در آخرین گزارش خود ارزیابی کرده حزب‌الله حدود ۲ هزار فروند پهپاد در اختیار دارد که بخشی از آن‌ها پهپادهای پیشرفته ساخت ایران است اما بخش دیگری، مستقلا توسط نیروهای حزب‌الله ساخته شده‌اند.

تا سال ۱۳۹۴ ارزیابی می‌شد که حزب‌الله تنها ۲۰۰ فروند پهپاد داشت که ساخت ایران بود ولی از آن زمان به بعد، ناوگان یگان پهپادی خود را به میزان خیره‌کننده‌ای تقویت کرد.

به نوشته جروزالم پست، حزب‌الله با هدف آمادگی برای عملیات علیه اهداف راهبردی اسرائیلی و شناسایی ارتش اسرائیل مشتاق افزایش پهپادهای انتحاری خود است.

یگان «رضوان» در سازمان حزب‌الله که برگرفته از نام عماد مغنیه، ملقب به «حاج رضوان»، فرمانده ارشد میدانی کشته شده حزب‌الله است، در سال‌های اخیر برای تقابل احتمالی و از جمله ربودن اسرائیلی‌ها از طریق منطقه جلیله شمالی آماده شده است.

برخی از مقامات حزب‌الله و همچنین عواملی در جمهوری اسلامی ایران در مواردی اذعان کرده‌اند که سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، در تجهیز حزب‌الله به توانمندی تولید پهپادهای پیشرفته نقش موثری داشته‌اند.

ارتش اسرائیل گفته است که حزب‌الله در یک سال اخیر ۷۴ بار برای نفوذ پهپاد به حریم اسرائیل تلاش کرد.

از سوی دیگر، اسرائیل پهپادهای پیشرفته خود را به آسمان لبنان می‌فرستد. نظامیان واحد ۸۶۹ ارتش اسرائیل، موسوم به «شاخاف» متخصص کاربرد و به پرواز درآوردن پهپادهای اسرائیلی در این بخش از مرز هستند.

سازمان حزب‌الله توانسته است در موارد معدودی شماری از پهپادهای اسرائیلی را سرنگون کند اما در آخرین مورد از این دست که سه ماه پیش بود، ارتش اسرائیل تاکید کرد که این رویداد فن‌آوری مخفی یا اطلاعات محرمان اسرائیلی را فاش نکرده است.

دولت بیروت از رخنه پیاپی پهپادهای اسرائیلی به آسمان لبنان شکایت می‌کند اما ارتش اسرائیل این اقدام را برای ردیابی تحرکات حزب‌الله ضروری می‌داند.

اسرائیل و لبنان هنوز در وضعیت جنگی هستند اما با وجود آن‌که از آخرین جنگ ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بیش از ۱۵ سال سپری شده، هر دو طرف آمادگی خود را برای هر رویداد احتمالی را دنبال می‌کنند.

ژنرال تومر بار، که قرار است سه ماه دیگر فرمانده نیروی هوایی اسرائیل شود، به حزب‌الله هشدار داده که در صورت وقوع هر احتمالی میان ایران و اسرائیل، اگر حزب‌الله به اسرائیل آسیب بزند، اسرائیل به‌شدت علیه آن سازمان اقدام خواهد کرد.

اسرائیل حزب‌الله را بازوی نیابتی جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی مرز خود تلقی می‌کند.

یک منبع امنیتی اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفته است که معضلات اقتصادی لبنان در دوره اخیر تاثیری در برنامه‌های پهپادی حزب‌الله نداشته است.

XS
SM
MD
LG