لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

حزب‌الله لبنان می‌گوید یک پهپاد اسرائیل را سرنگون کرده‌ است


نیروهای ارتش لبنان در حال گشت‌زنی در مرز کشورشان و اسرائیل هستند
نیروهای ارتش لبنان در حال گشت‌زنی در مرز کشورشان و اسرائیل هستند

گروه حزب‌الله لبنان می‌گوید یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیل را پس از ورود به آسمان لبنان سرنگون کرده‌ است. این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند پهپاد یاد شده «در جنوب لبنان سقوط کرده است».

شبکه تلویزیونی «المنار»، وابسته به گروه حزب‌الله لبنان، در گزارش بامداد دوشنبه ۱۸ شهریور خود گفته که این پهپاد در جنوب «شهرک رامیه» هدف قرار گرفته‌ است.

المنار گفته که این هواپیمای بدون سرنشین «اکنون در دست نیروهای حزب‌الله» است.

ارتش اسرائیل در مقابل می‌گوید: «یک پهپاد این کشور در زمان فعالیت معمول خود در جنوب لبنان سقوط کرده‌ است». در این بیانیه اشاره‌ای به دلیل سقوط پهپاد نشده‌ است. ارتش اسرائیل نشت اطلاعات از این پهپاد را رد کرده‌ است.

حزب‌الله لبنان گفته که هواپیمای بدون سرنشین اسرائیل را «با کمک سلاح‌های مناسب» هدف قرار داده‌، اما جزئیاتی از این سلاح‌ها ارائه نکرده‌ است.

روز سوم شهریورماه، ساعاتی پس از حمله هوایی اسرائیل به مراکزی در دمشق، حزب‌الله اعلام کرد «دو پهپاد اسرائیلی» در جنوب بیروت، مرکز حضور نیروهای این گروه و هوادارانش، منفجر شده‌ یا به زمین برخورد کرده‌اند.

یکی از دو پهپاد حامل مواد انفجاری، به ساختمان مرکز رسانه‌ای حزب‌الله در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت برخورد کرد. گزارش شده است که حزب‌الله پهپاد دوم را که منفجر نشده بود، پس از پنج روز بررسی، به ارتش لبنان تحویل داده است.

اسرائیل مسئولیت ارسال پهپادها به لبنان را برعهده نگرفت، اما این واقعه در کنار مجموعه‌ای از حملات دیگر به گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در لبنان، سوریه و عراق رخ داده‌است.

در ششم همین ماه نیز ارتش لبنان گفت به‌سوی سه پهپاد اسرائیلی که به حریم هوایی این کشور در نزدیکی نوار مرزی تجاوز کرده بودند تیراندازی کرده و هر سه پهپاد به خاک اسرائیل برگشته‌اند.

در نهم شهریورماه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، از «آمادگی فرماندهان میدانی» نیروهایش برای «مجازات اسرائیل» خبر داد. از سوی دیگر، ارتش اسرائیل کاروان‌ طولانی از نیروهای پیاده‌نظام زمینی و خودروهای زرهی‌اش را راهی مرز شمالی آن کشور کرد.

یک روز بعد پس از آن‌که حزب‌الله لبنان با راکت‌های ضد تانک به سوی چند هدف نظامی در یک پایگاه ارتش اسرائیل حمله کرد، اسرائیل نیز واکنش نشان داد و به برخی مراکز و مناطق لبنان حمله کرد.

طی روزهای گذشته اما از شدت تنش‌ها کاسته شده است.

ارتش لبنان استفاده از پهپاد بر فراز مناطق شیعه‌نشین این کشور در جریان روز عاشورای امسال را ممنوع کرده بود.

منابع: رویترز، هاآرتص، رادیو فردا/ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG