لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

حزب‌الله لبنان: خروج گروهی از داعش از مرز لبنان در چارچوب توافق آتش‌بس


گروه شیعه حزب‌الله لبنان روز شنبه، ۱۱ شهریورماه، خبر داد «بخش اعظم» گروهی از نیروهای داعش که طبق یک توافق قرار بود از منطقه مرزی سوریه و لبنان خارج شوند از این منطقه خارج شده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه حزب‌الله، با خروج این گروه از منطقه مذکور، حزب‌الله و ارتش سوریه دیگر مسئولیتی در قبال این افراد ندارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی که روز شنبه منتشر کرد این خبر را به نقل از دو گروه از اپوزیسیون سوریه تأیید کرده است.

این خبر کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در روز هشتم شهریور اعلام کردند که با حمله‌ هوایی به شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» مانع آن شدند که با خروج از مناطق مرزی لبنان خود را به شرق سوریه و شهرکی که تحت تصرف این گروه است برسانند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، هشتم شهریور، به نقل از سخنگوی ائتلاف علیه داعش گزارش داد که صدها نفر از شبه‌نظامیان این گروه در پی توافق آتش‌بس با حزب‌الله لبنان قصد داشتند خود را از منطقه‌ مرزی لبنان و سوریه به شهرکی در شرق سوریه و مجاور عراق برسانند که در نهایت ناکام ماندند.

حال گروه حزب‌الله در بیانیه خود می‌گوید که بخش اعظم گروهی متشکل از حدود ۳۰۰ شبه‌نظامی داعش سوار بر اتوبوس توانسته‌اند از منطقه تحت کنترل حکومت بشار اسد خارج شوند.

آسوشیتدپرس به نقل از گروه ناظر حقوق بشر سوریه خبر می‌دهد که «ده‌ها شبه‌نظامی و غیرنظامی» اتوبوس‌هایی را که به وسیله نیروهای ائتلاف آمریکایی متوقف شده بودند ترک کرده و با خودرو خود را به آن بخش‌هایی از استان شرقی دیرالزور رسانده‌اند که هم‌چنان در دست حکومت اسلامی است.

آن طور که در گزارش‌ها‌ آمده است، شبه‌نظامیان داعش خانواده‌های خود را نیز به همراه دارند.

پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که داعش با جنبش شیعی حزب‌الله لبنان بر سر خروج از لبنان به توافق رسیده و در سایه همین توافق قصد داشت که نیروهای خود را روانه شرق سوریه کند.

به نوشته این خبرگزاری، توافق یادشده پس از یک هفته نبرد مداوم میان نیروهای حزب‌الله و داعش در مرز سوریه و لبنان حاصل شد که اوایل شهریور پایان یافت و فردای آن نیز شبه‌نظامیان داعش روانه مرز عراق شدند که ائتلاف به رهبری آمریکا مانع آن شد.

در گزارش‌های روز شنبه اشاره نشده است که منظور کدام نبرد است، اما به نظر می‌رسد منظور نبردی باشد که طبق اعلام حزب‌الله روز ۲۸ مردادماه گذشته آغاز شد.

ارتش لبنان و گروه شیعه حزب‌الله روز شنبه، ۲۸ مردادماه، اعلام کردند که از دو سوی مرز سوریه و لبنان به مواضع داعش در غرب سوریه حمله می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک «مقام امنیتی لبنان»، ارتش لبنان روز ۲۸ مرداد حمله خود را به مواضع گروه حکومت اسلامی، داعش، در نزدیکی شهر راس بعلبک در شرق این کشور آغاز کرد.

در آن سوی مرز یعنی در بخش سوری این منطقه، در غرب منطقه قلمون، گروه شیعه حزب‌الله در کنار ارتش سوریه همزمان عملیاتی دیگر را علیه داعش آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG