لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

هشدار حسن نصرالله به اسرائیل: سرقت ثروت کشورمان را تحمل نمی‌کنیم


پخش سخنرانی حسن نصرالله در مراسم عاشورا در بیروت
پخش سخنرانی حسن نصرالله در مراسم عاشورا در بیروت

رهبر حزب‌الله لبنان با هشدار به اسرائیل در مورد اختلافات مربوط به حریم دریایی با لبنان، گفت دستی که برای «تاراج» ثروت لبنان دراز شود، «قطع خواهد شد».

هشدار روز سه‌شنبه، ۱۸ مرداد، حسن نصرالله در شرایطی منتشر می‌شود که دولت آمریکا اقدامات برای حل اختلافات قدیمی لبنان و اسرائیل بر سر حریم دریایی دو کشور را افزايش داده است.

هر دو کشور مدعی حاکمیت یک قلمرو دریایی به وسعت ۸۶۰ کیلومتر مربع در آب‌های دریای مدیترانه هستند.

لبنان در عین حال مدعی است که میادین گازی «کاریش» در منطقه مورد اختلاف قرار دارند ولی اسرائیل می‌گوید این میادین در حریم دریایی تجاری این کشور هستند.

آموس هوخستین، مشاور ارشد امنیت انرژی در وزارت خارجه آمریکا که مسئولیت میانجیگری در این زمینه را بر عهده دارد، هفته گذشته با مقامات ارشد دولت لبنان دیدار کرد.

وی پس از این مذاکرات گفت دو کشور به یک توافق برای حل این اختلاف «نزدیک‌تر» شده‌اند.

آقای هوخستین در روزهای اخیر به اسرائیل سفر کرد و قرار است در هفته‌های آینده در دیدار با مقامات لبنانی، پاسخ اسرائیل را با آن‌ها در میان بگذارد.

اسرائیل، حزب‌الله لبنان را متحد اصلی ایران در منطقه و مهترین دشمن خود می‌داند و تخمین می‌زند که این گروه حدود ۱۵۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد که می‌تواند به سوی اسرائیل شلیک کند.

در سال ۲۰۰۶ جنگ شدیدی بین دو طرف در جنوب لبنان در گرفت و ارتش اسرائیل ناگزیر شد از این مناطق عقب‌نشینی کند.

دولت‌های لبنان و اسرائیل تا کنون توافق صلح امضا نکرده‌اند، اما در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف از جمله انتقال انرژی و اختلافات مربوط به حریم دریایی دو کشور به شکل غیر مستقیم مذاکراتی انجام داده‌اند.

حسن نصرالله در مراسمی که به مناسبت عاشورا در جنوب بیروت با حضور هزاران نفر برگزار شد، گفت: «لبنان باید برای تمامی احتمال‌ها آماده باشد. ما سرقت ثروت کشور را تحمل نخواهیم کرد».

لبنان به شدت به درآمد حاصل از میادین گازی در دریای مدیترانه نیاز دارد و امیدوار است با کمک آن شدیدترین بحران اقتصادی در تاریخ این کشور را تا حدی مهار کند.

ماه گذشته ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه پهپاد غیر مسلح حزب‌الله لبنان را در مسیر حرکت به سوی میادین گازی «کاریش» رهگیری و منهدم کرده است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در آن زمان از حزب‌الله انتقاد کرد و گفت چنین اقداماتی می‌تواند لبنان را به خطر بیاندازد.

حزب‌الله مدتی بعد تصاویری از کشتی‌های اسرائیلی را در این منطقه که توسط پهپادها ضبط شده بود، منتشر کرد.

نصرالله در بخش دیگری از سخنرانی روز سه‌شنبه خود گفت: «در مورد لبنان و مردم لبنان مرتکب اشتباه نشوید. هر دستی که برای تاراج ثروت لبنان دراز شود قطع خواهد شد».

او در عین حال به اسرائیل هشدار داد که به مقامات فلسطینی در خاک لبنان حمله نکند.

ظاهرا اشاره او به حملات اخیر ارتش اسرائیل به رهبران گروه جهاد اسلامی در نوار غزه بود.

در حملات اسرائیل که سه روز طول کشید، علاوه بر تعدادی از فرماندهان ارشد این گروه فلسطینی، دست‌کم ۴۰ نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

این درگیری‌ها غروب روز ۱۶ مرداد با میانجیگری مصر پایان یافت و اسرائیل و جهاد اسلامی آتش‌بس را پذیرفتند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG