لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

دورخیز برای ساخت سریع‌ترین هواپیمای مسافربری جهان


ویرجین گلکتیک برای ساخت یکی از پیچیده‌ترین قطعات این هواپیما یعنی موتور آن، به سراغ شرکت رولزرویس رفته است
ویرجین گلکتیک برای ساخت یکی از پیچیده‌ترین قطعات این هواپیما یعنی موتور آن، به سراغ شرکت رولزرویس رفته است

ساخت هواپیمای مسافربری که می‌تواند با سرعت سه ماخ حرکت کند، شاید عجیب به نظر برسد، اما عجیب‌تر خواهد بود اگر بدانید تنها چند هواپیما که کاربرد نظامی دارند توانسته‌اند به این مرز سرعت در هوانوردی دست پیدا کنند.

شرکت ویرجین گلکتیک قصد دارد با مشارکت شرکت رولزرویس، سریع‌ترین هواپیمای مسافربری جهان را بسازند این هواپیمای مسافربری می‌تواند در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند و به سرعت سه ماخ دست یابد. در گذشته تنها کنکورد توانسته بود به سرعتی بیش از دو ماخ در هواپیماهای مسافری دست پیدا کند.

هواپیمای کنکورد با بهره‌گیری از چهار موتور توربوجت با پس‌سوز قادر به پرواز در سرعت‌های مافوق صوت بود. این موتورهای بسیار قدرتمند مصرف سوخت بالایی داشتند. بال‌های کنکورد به دلیل توانایی غلبه بر جریان شدید هوا در سرعت مافوق صوت مثلثی‌شکل بودند.

پس از حادثه سقوطی که در سال دو هزار میلادی در پاریس رخ داد و به مرگ تمام سرنشینان این هواپیمامنجر شد، مهندسان مشکل فنی را در طراحی موتور این هواپیما یافتند که برطرف کردن آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و در نتیجه در سال ۲۰۰۳ این هواپیما بازنشسته اعلام شد.

غیر از پیچیدگی‌های مهندسی و هزینه‌های بالای عملیاتی، صدای بسیار زیاد که پرواز بر فراز مناطق مسکونی را غیرممکن می‌کند از دیگر چالش‌های هواپیماهایی است که می‌خواهند با سرعتی چندین برابر سرعت صوت حرکت کنند.

البته شرکت ویرجین گلکتیک برای ساخت یکی از پیچیده‌ترین قطعات این هواپیما یعنی موتور آن، به سراغ شرکت رولزرویس رفته است همان شرکتی که موتورهای کنکورد را می‌ساخت.

طرحی که قرار است اجرایی شود به هواپیمایی باز می‌گردد که می‌تواند در ارتفاع ۱۸ کیلومتری ازسطح زمین پرواز کند این ارتفاع بالا می‌تواند سبب کاهش تأثیر صدا زیادی این هواپیما شود.

این هواپیما نزدیک ۲۰ مسافررا حمل می‌کند و می‌تواند زمان سفرهای بسیار طولانی که بیش از ۱۲ ساعت طول می کشند را به حدود دو تا سه ساعت برساند.

به طور ويژه این نوع پرواز، برای افراد خاص، تجار وسیاستمدارن خواهد بود عاملی که هزینه بالای پرواز آن را با بلیت‌های گران قیمت پوشش می‌دهد.

این هواپیما از سوختی استفاده می‌کند که رسیدن به سرعت سه برابری سرعت صوت را دست یافتنی می‌کند در طراحی این هواپیما از دستاوردهای ناسا در پروژه ایکس ۵۹ استفاده خواهد شد.

در طرحی که توسط لاکهید مارتین قراراست تا پنج سال آینده اجرایی شود هدف ساخت یک هواپیمای مافوق صوت با طراحی کاملاً جدید است. در این طرح با طراحی نوک، بدنه هواپیما، ورودی‌های موتور و بال‌ها می‌توان صدای بالای هواپیماهای فراصوت را کاهش داد. نوک تیز و انحنای میانی و کشیده بودن بدنه هم می‌تواند در شکاف هوا و کاهش موج‌های صوتی موثر باشد.

احتمالاً ویرجین گلکتیک از طرح مشابهی استفاده خواهد کرد.

به نظر می‌رسد در موتور این هواپیما برخی از شگردهای هواپیمای کنکورد با یک مهندسی به روزتر اجرا شود. در موتورهای کنکورد سیستم رمپ ورودی موتور استفاده شده بود این ورودی متغییر می‌توانست میزان ورود هوا را در سرعت‌ها و شرایط مختلف مشخص کند این فرآیند و تنظیمات لازم باید توسط یک الگوریتم پیچیده و هوش مصنوعی انجام شود اتفاقی که با توسعه علوم رایانه قابل دسترس‌تر شده است.

در کنکورد از چهار موتور المپیوس ساخت بریتانیا استفاده شده بود موتوری با کد ۵۹۳ که همچنان از شاهکارهای مهندسی موتور است. این موتور می توانست حداکثر تراست ۱۶۵ کیلو نیوتنی تولید کند.

در موتورهای کنکورد همیشه ورودی و خروجی‌های هوا به روشی کنترل می‌شد و تغییر می‌کرد تا موتور در بهینه‌ترین شرایط در سرعت‌های مختلف قرار داشته باشد. در سرعت‌های بالای صوت، بسیاری از قوانین حاکم بر گازها تغییر می‌کنند و این موتور طوری بود که با تغییرات مختلف رفتار گازها در سرعت زیر صوت و بالای صوت، خود را هماهنگ کند.

حالا با توجه به تجربیات کنکورد و برخی هواپیماهای نظامی و تحقیقاتی، در چند سال آینده هواپیماهای بسیار سریع مسافری وارد بازار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG