لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

یک حقوقدان: اصرار ناهی از منکر، «لج‌بازی و عقده‌گشایی» است


مامورانی که برای تذکر حجاب در مترو گمارده شده‌اند
مامورانی که برای تذکر حجاب در مترو گمارده شده‌اند

محسن برهانی، حقوقدان و وکیل دادگستری، در پیامی در اینستاگرام با شرحی روشن و کامل خطاب به افرادی که می‌خواهند نهی از منکر کنند، نوشت به محض این که «خانم بی‌حجاب» واکنش سرد یا تند نشان داد، فرد ناهی از منکر فقط باید سکوت کند.

آقای برهانی که تحصیلات حوزوی نیز دارد، روز دوشنبه در توضیح احکام و شرایط نهی از منکر نوشته است که یک شرط مهم برای نهی از منکر آن است که فرد احتمال بدهد کلامش تاثیر دارد، در غیر این صورت اصلا نباید به این کار دست بزند.

اما در قدمی مهم‌تر، این استاد سابق دانشگاه اضافه می‌کند که وقتی ناهی از منکر با برخورد تند یا سرد «خانم بی‌حجاب» مواجه می‌شود، دیگر فقط باید سکوت کند، نه کار دیگر.

او نوشته است: «توهین، سر و صدا کردن، اصرار بر ادامه گفت‌وگو، تلاش برای اقناع، ممانعت از تردد و نگهداشتن شخص تا رفع منکر، تحریک سایرین به وارد شدن به میدان، عکاسی، تماس با پلیس، شعار دادن علیه افراد و ده‌ها رفتار دیگر هر چه باشد، اسمش نهی از منکر نیست.»

او ادامه می‌دهد که «این اقدامات لج‌بازی و عقده‌گشایی شخص است و واکنشی است به ضایع و‌ خیط شدن و اسمش نهی از منکر نیست».

هفت ماه پس از اعتراضاتی که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، نیروی انتظامی تلاش می‌کند با طرحی تازه به برخورد با مخالفان حجاب اجباری بپردازد که هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

اما در کنار این طرح، مقام‌های حکومتی مردم عادی را نیز به امر به معروف و نهی از منکر تشویق می‌کنند، بدون آن که شرایط این کار را بر اساس احکام مذهبی اسلام مورد تأکید قرار دهند.

این‌گونه اقدامات حکومتی که تنها تشویقی است برای افراد به‌اصطلاح «آتش‌ به اختیارِ» مورد تایید رهبر جمهوری اسلامی، به موقعیت‌هایی دامن زده است که هر روز عکس یا ویدئویی از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

از جمله اتفاقی که در هفته جاری در باغ شازده کرمان رخ داد و در پی درگیری ناشی از «تذکر حجاب» زنی جان خود را در اثر فشار روانی این درگیری از دست داد.

محسن برهانی در ادامه پیام خود هشدار داده است: «بسیاری از نهی از منکرها، شرعاً نهی از منکر محسوب نمی‌شود و خود، منکری است که باید مورد نهی قرار گیرد.»

با استفاده از گزارش‌های اینستاگرام و رادیو فردا؛ ف.دو/ب.ب
XS
SM
MD
LG