لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

قالیباف منکر بازداشت دانش‌آموزان و افراد زیر ۱۸ سال براساس لایحه «عفاف و حجاب» شد


یک نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تبصره‌ای در لایحۀ «عفاف و حجاب» که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تدوین شده، فاش کرد دانش‌آموزان در صورت سرباز زدن از حجاب اجباری، «به نیروی انتظامی تحویل داده می‌شوند».

غلامرضا نوری قزلجه، روز یکشنبه ۲۲ مرداد در جریان تصمیم‌گیری برای بررسی این لایحه خارج از صحن علنی مجلس و در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی تذکر داد که این لایحه وارد «حوزۀ دانش‌آموزی» هم شده است.

او تصریح کرد: «وقتی یک دانش آموز ۱۰ ساله در مدرسه‌ای خلاف این قانون عمل کند باید والدین که صبح دانش‌آموز خود را به مدرسه فرستاده‌اند، شب او را از کلانتری تحویل بگیرند و این می‌تواند جامعه را به‌هم بریزد.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، اما در واکنش به این تذکر گفت: «در هیچ جای گزارش کمیسیون حقوقی درباره لایحه حجاب نیامده که فرد و خانم زیر ۱۸ سال احضار شود. این دروغ محض است.»

قالیباف در شرایطی این مسئله را تکذیب کرده که بررسی متن منتشر شده تحت عنوان لایحۀ ۷۰ ماده‌ای کمیسیون قضایی در اوایل مرداد خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

بر اساس این متن، در تبصره پنج ماده ۴۶ پیش‌بینی شده «محصلین و دانشجویان مراکز آموزشی» اگر در داخل این مراکز «مرتکب بدپوششی یا کشف حجاب یا عدم رعایت حجاب شرعی» شوند، سه بار به کمیته انضباطی احضار می‌شوند و «بار چهارم» توسط این کمیته یا حراست، «به فراجا جهت اعمال مقررات این قانون معرفی می‌گردند».

اشاره صریح این تبصره به «محصلین»، یادآور برخوردهایی است که در جریان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ با دانش‌آموزان طرفدار جنبش «زن، زندگی، آزادی» صورت گرفت.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده از سوی نهادهای حقوق بشری، برخوردهای سرکوب‌گرانۀ جمهوری اسلامی با دانش‌آموزان «به احضار،‌ بازداشت،‌ شکنجه، تجاوز و قتل» شماری از آن‌ها منجر شده‌است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که روز پنجم اردیبهشت منتشر شد، فاش کرد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات گسترده پارسال، کودکان را به‌طور «سیستماتیک و غیرقانونی کشته‌اند، شکنجه کرده‌اند، به آن‌ها تجاوز جنسی کرده و آن‌ها را مفقودالاثر کرده‌اند».

سازمان‌های دیگری مانند عفو بین‌الملل نیز از کشته شدن ده‌ها کودک زیر ۱۸ سال در جریان اعتراض‌ها خبر دادند که اغلب آن‌ها دانش‌آموز بودند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز ویدئوهای متعددی در جریان اعتراض‌های سال گذشته منتشر شد که یورش نیروهای امنیتی به مدارس برای برخورد با دانش‌آموزان معترض را نشان می‌داد.

همزمان با فاش شدن احتمال برخورد با دانش‌آموزان در قالب لایحۀ «عفاف و حجاب»، فرمانده‌کل سپاه پاسداران روز ۲۲ مرداد با بیان این ادعا که دانش‌آموزان ایران ممکن است «ابزار دشمن» شوند، هشدار داد.

حسین سلامی بدون ارائه سند و مدرک مدعی شد «دشمن» برای سال تحصیلی جدید «برنامه» دارد و افزود: باید برنامه‌ریزی شود تا «دانش‌آموزان، ابزار دشمنان نشوند».

او در تکمیل ادعاهای خود گفت «دشمن» سعی می‌کند با سرگرم کردن دانش‌آموزان در فضای مجازی، «جایگزین‌های آشفته‌ساز» برای جمهوری اسلامی بسازد.

فرمانده کل سپاه افزود: «شخصیت جوانان ما در خطر است» و اضافه کرد این کار مدرسه است که چنین اجازه‌ای ندهد.

او در ادامه تأکید کرد که «معلمان در قلب این جنگ نرم و مهم‌ترین عناصر این جنگ هستند».

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها خواسته‌های معترضان در ایران از جمله حق آزادی پوشش را به «توطئه» دولت‌های غربی از جمله آمریکا و بریتانیا که در ادبیات جمهوری اسلامی «دشمن» خوانده می‌شوند، منتسب کرده‌اند.

همچنین از اواخر پاییز سال گذشته گزارش‌های بسیاری درباره مسمومیت‌های مشکوک با گاز در مدارس شهرهای مختلف ایران منتشر شد. بروز موج گسترده‌ای از مسمومیت‌ها در میان دانش‌آموزان به انتقال ده‌ها تن از آن‌ها به مراکز درمانی منجر شد.

بروز مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارسِ عمدتاً دخترانه کشور از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در اواخر بهمن و در طول اسفندماه، امنیت روانی جامعه را به‌شدت مختل کرد و به ایجاد هراس در میان خانواده‌های دانش‌آموزان دامن زد.

موج این مسمومیت‌ها تا بهار امسال هم ادامه یافت و مسئولان امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی، تا کنون گزارش قانع‌کننده‌ای درباره دلایل و عاملان این مسمومیت‌ها ارائه نداده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبری دیده‌بان ایران، جماران و رادیو فردا/ع.م./ آ.ت.
XS
SM
MD
LG