لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

سخنگوی شورای شهر تهران: حجاب‌بان‌ها تحت نظارت «مجموعه فرهنگی مترو» فعالیت می‌کنند


حضور نیروهای حجاب‌بان در ایستگاه‌های مترو تهران با واکنش‌های گسترده مواجه شد
حضور نیروهای حجاب‌بان در ایستگاه‌های مترو تهران با واکنش‌های گسترده مواجه شد

سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید نیروهای حجاب‌بان که در ایستگاه‌های مترو به شهروندان تذکر می‌دهند تا حجاب اجباری را رعایت کنند، زیر نظر «مجموعه فرهنگی مترو» فعالیت می‌کنند.

علیرضا نادعلی روز دوشنبه ۲۰ آذر با بیان اینکه «دشمن کشور را به بهانه حجاب به هم ریخت»، در گفت‌وگو با وب‌سایت دیده‌بان ایران گفت: «در برخی ایستگاه‌ها یگان حفاظت مترو یا طرح‌های دیگر اجتماعی توسط نیروهای فعال مردمی ذیل نظارت مجموعه فرهنگی مترو فعال شده‌اند.»

آقای نادعلی با اشاره به اینکه در زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و «التهاب فضا» برخی از وظایف از سوی متروی تهران انجام نشده،‌ افزود: «با تشکیل حاکمیت اسلامی باید احکام الهی برقرار شود و یکی از این احکام حجاب است.»

در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روز ۹ آذرماه استقرار نیروهای حجاب‌بان در ایستگاه‌های مترو را «براساس بخشنامه وزیر کشور» خواند و خواستار آن شد که نیروهای حجاب‌بان باید در همه جا مستقر شوند.

به‌دنبال واکنش‌های گسترده به تصاویر منتشر شده از حضور گسترده نیروهای «حجاب‌بان» در ایستگاه‌های مترو تهران، احمد وحیدی، وزیر کشور، ابتدای آذرماه ادعا کرد که وزارت کشور برای استقرار این نیروها «مجوزی» صادر نکرده است.

در پی این ادعا بود که روزنامه اعتماد و سپس روزنامه توسعه ایرانی تصویر بخشی از بخشنامه وزیر کشور به تاريخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ را منتشر کردند که دارای مُهر «خیلی محرمانه» بوده و در آن بر «بازداشت» و «برخورد» با زنان بدون حجاب اجباری تأکید شده است.

پس از انتشار تصویر این بخشنامه، دادستانی تهران علیه روزنامه اعتماد به اتهام «انتشار سند محرمانه» اعلام جرم کرد.

در مقابل شماری از وکلا و حقوقدانان گفتند که بنابر ماده ۱۱«قانون انتشار و دسترسی آزاد» مصوب سال ۱۳۸۷، «مصوبه و تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومی است، قابل طبقه‌بندی به عنوان اسرار دولتی نمی‌باشد و انتشار آن‌ها الزامی» است.

وزیر کشور روز ۸ آذر بر خلاف اظهارات پیشین خود، مدعی شد که پیشتر گفته «اساساً این‌ها مجوز نیاز ندارند» و در ادامه تأکید کرد که هر کسی مانع کار نیروهای آمر به معروف شود «مجرم» است.

با استفاده از گزارش‌های دیده‌بان ایران و رادیو فردا؛ پ.م/ ع.م
XS
SM
MD
LG