لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

عمل جراحی «تاریخی» پیوند قلب خوک به انسان در آمریکا


جراحان در آمریکا با موفقیت قلب یک خوک را با اصلاح ژنتیک به بدن یک مرد ۵۷ ساله پیوند دادند. این عمل اولین مورد موفقیت‌آمیز در جهان است و می‌تواند راه را برای برطرف کردن کمبود اعضای اهدایی بدن هموار کند.

دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند روز دوشنبه ۲۰ دی در بیانیه‌ای این عمل جراحی موفقیت‌آمیز را «تاریخی» خواند.

هر چند هنوز با قاطعیت نمی‌توان در مورد روند بهبود بیمار اظهار نظر کرد ولی این عمل جراحی گام مهمی در پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان قلمداد می‌شود.

بیمار به نام دیوید بنت به دلیل بیماری‌های پیش زمینه‌ای فاقد شرایط لازم برای دریافت قلب اهدایی انسان تشخیص داده شده است.

او اکنون دوران نقاهت را سپری می‌کند و نحوه واکنش بدن او به پیوند قلب به دقت تحت نظر پزشکان قرار داد.

آقای بنت یک روز قبل از انجام عمل گفت: «تنها گزینه‌ها مردن و یا انجام عمل پیوند قلب است. می‌خواهم زنده بمانم. می‌دانم که موفقیت آن قطعی نیست ولی آخرین گزینه من است.»

آقای بنت که چند ماه اخیر فقط با کمک ماشین بای‌پس قلبی- ریوی به زندگی در بستر بیماری ادامه داده است افزود: «آرزویم این است که پس از بهبود بتوانم از تخت بیماری بلند شوم.»

اداره کنترل کیفیت دارو روز ۳۱ دسامبر انجام این عمل را تایید کرد چون برای آقای بنت که نمی‌توانست قلب اهدایی انسان دریافت کند، آخرین امکان زندگی بود.

بارتلی گریفیث، جراحی که عمل پیوند را انجام داده گفت: «این یک جراحی تاریخی بود و ما را یک گام به حل مشکل کمبود اعضای اهدایی بدن انسان نزدیک‌تر می‌کند.»

محمد محی الدین، رییس بخش پیوند اعضای ناخودی به بدن انسان در دانشگاه مریلند گفت این عمل جراحی نتیجه سال‌ها پژوهش از جمله در مورد پیوند قلب خوک به میمون است و ضریب بقا طولانی‌تر از ۹ ماه است.

قلبی که به دیوید بنت پیوند زده شده متعلق به خوکی است که اصلاح ژنتیک شده است.

در این عمل جراحی سه ژن در بدن بیمار که ممکن است قلب خوک را پس بزنند و ژن دیگری که ممکن است موجب رشد بیش از حد بافت‌های قلب خوک شود، از کار انداخته شد.

شش ژن دیگر نيز که می‌توانند به پذیرش بافت‌های خارجی در بدن انسان کمک کنند به ژنوم بیمار افزوده شد. در نتیجه یکی از شروط اصلی موفقیت این عمل جراحی دستکاری در ده مورد از ژن‌های بیمار است.

دستکاری ژنتیک توسط یک شرکت فناوری‌های پیشرفته زیستی به نام «رويویکور» انجام شد. این شرکت خوکی را که در عمل پیوند کلیه به يک بیمار دچار مرگ مغزی در ماه اکتبر در نیویورک انجام شد پرورش داده است.

عمل ماه اکتبر یک جراحی آزمایشی بود و کلیه خوک به خارج از بدن بیمار پیوند داده شد ولی جراحی اخير پیوند قلب با هدف نجات جان بیمار انجام شده است.

طبق آمارهای رسمی در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار شهروند آمریکایی در فهرست انتظار برای دریافت اعضای اهدایی بدن انسان هستند و هر سال حداقل ۶ هزار نفر قبل از دریافت عضو مورد نیاز فوت می‌کنند.

برای جبران کمبود اعضای اهدایی بدن انسان پزشکان از مدت‌ها پیش در مورد یپوند بافت و یا اعضای ناخودی به بدن انسان تحقیق کرده‌اند. سابقه اولین موارد آزمایشی در این زمینه به قرن هفدهم باز می‌گردد.

در دهه‌های اخیر استفاده از دریچه‌های قلب خوک برای درمان بیماری قلبی رواج پیدا کرده و از پوست خوک نيز برای ترمیم سوختگی شدید پوست انسان استفاده می‌شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG