لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

بازداشت یکی از سرشناس‌ترین دمکراسی‌خواهان صاحب رسانه‌ در هنگ‌کنگ


پلیس منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ، جیمی لی، از چهره‌های شناخته‌شده دمکراسی‌خواه و کارآفرین سرشناس، موسس یکی از معروف‌ترین بنگاه‌های رسانه‌ای منطقه را بازداشت کرد.

آن‌طور که گزارش‌ها حاکی‌ست بازداشت آقای لی در ادامه برخوردها با دمکراسی‌خواهان و منتقدان پکن، در پی تصویب قانون جنجالی امنیت ملی هنگ‌کنگ صورت گرفته‌است.

رویترز به‌نقل از استیون باتلر، هماهنگ‌کننده امور آسیا در کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید «بدترین نگرانی‌های ما در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند؛ که قانون جدید پکن برای سرکوبی اندیشه‌های منتقد هوادار دمکراسی و محدود کردن آزادی رسانه‌ها به کار گرفته خواهد شد».

جیمی لی سرشناس‌ترین چهره‌ای‌ست که در هفته‌های اخیر بازداشت می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد رویه‌ای هدفمند و دامنه‌دار از بازداشت منتقدان و معترضان در هنگ‌کنگ آغاز شده‌است.

آن‌طور که برخی رسانه‌های هنگ‌کنگی گزارش داده‌اند پلیس برای بازداشت آقای لی به دفتر او در روزنامه «اپل‌دیلی» یورش برده و دست‌کم هفت نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند.

اما روزنامه ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست به نقل از منابعی گفته انتظار می‌رود طی ساعت‌های پیش‌رو شمار بیشتری از افراد بازداشت شوند.

منابع خبری گفته‌اند دلیل بازداشت «تبانی با کشور خارجی» است؛ یکی از بندهای تصویب شده در قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط جمهوری خلق چین، که برای اتهام‌های «تبانی با کشورهای خارجی»، «جدایی‌طلبی» یا اقدام به آن‌چه «تروریسم» توصیف شده، مجازات‌هایی تا حبس ابد در نظر گرفته‌است.

جیمی لی سرشناس‌ترین چهره‌ای‌ست که در هفته‌های اخیر بازداشت می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد رویه‌ای هدفمند و دامنه‌دار از بازداشت منتقدان و معترضان در هنگ‌کنگ آغاز شده‌است.

تونگ ئینگ‌کیت، موتورسواری که اول ژوئیه در جریان اعتراضات بازداشت شده بود نخستین فردی‌ست که طبق قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ با اتهام‌هایی روبه‌رو شد.

پس از او بازداشت‌ها ادامه پیدا کرد و اخیرا نیز چهار جوان دانشجو، بین ۱۶ تا ۲۱ سال، به‌دلیل فعالیت‌های آن‌لاین و فعالیت در فضای مجازی و به‌ اتهام آن‌چه «جدایی‌طلبی» عنوان شده، بازداشت شده‌اند.

جیمی لی، با نام اصلی لی جی‌ئینگ، شرکت پوشاک بسیار معروف «جوردانو» را پایه گذاشت، او همچنین موسس نکست‌دیجیتال، یک بنگاه رسانه‌ای و روزنامه پرطرفدار اپل‌دیلی است.

XS
SM
MD
LG