لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

پنجمین ستون فلزی «مرموز»، این بار در هلند


تک‌ستون مرموز فلزی مشابهی که به تازگی در بیابانی در ایالت یوتای آمریکا پیدا و سپس «گم» شد
تک‌ستون مرموز فلزی مشابهی که به تازگی در بیابانی در ایالت یوتای آمریکا پیدا و سپس «گم» شد

مقامات جنگلبانی هلند اعلام کردند که روز یکشنبه یک تک‌ستون فلزی در ناحیه فریسلند این کشور پیدا شده‌است. این سازه فلزی توسط گروهی کوهنورد در یک ملک شخصی در نزدیکی منطقه طبیعی حفاظت شده کیکنبرخ کشف شده‌است.

اخیراً تک‌ستون‌های فلزی مشابهی ابتدا در بیابان یوتا در آمریکا، سپس در رومانی، ایالت کالیفرنیا و بعد هم در بریتانیا کشف شده‌اند.

سخنگوی اداره جنگل‌بانی هلند به خبرگزاری فرانسه گفت: «می‌دانیم که این شی احتمالاً در روزهای آخر هفته (شنبه و یکشنبه) در این نقطه قرار داده شده چون یک گروه کوهنوردی آن را منطقه پیدا کرده‌است؛ ولی هنوز نمی‌دانیم چطور به این نقطه آورده شده‌است.»

مأموران جنگلبانی بامداد دوشنبه برای بررسی این موضوع به منطقه رفته‌اند ولی هنوز از منشأ آن سرنخی پیدا نکرده‌اند.

حدود سه هفته پیش سازه فلزی مشابهی به مدت چند روز در بیابان‌های یوتا آمریکا مشاهده شد. چند روز بعد یک مورد دیگر در کالیفرنیا و مورد دیگری در رومانی پیدا شد. روز یکشنبه نیز یک سازه فلزی مشابه در جزیره وایت در جنوب شرقی بریتانیا کشف شد.

تصاویری که در رسانه‌های هلند چاپ شده نشان می‌دهد که سطح این سازه فلزی نقره‌ای رنگ است و در کنار یک برکه مردابی قرار داده شده‌است. خبرنگار یکی از رسانه‌های هلندی گفت که سطح این سازه فلزی برخلاف موارد دیگری که تاکنون پیدا شده براق نیست ولی اندازه و شمای آن شبیه سایر موارد است.

یکی از کوهنوردانی که کشف این تک‌ستون را گزارش داده به رسانه‌های هلندی گفت: «کاملاً به این شی نزدیک شدم و هیچ چیز دیگری در کنار این سازه دیده نمی‌شد. گو اینکه آن را از بالا روی زمین قرار داده‌اند. بی‌تردید جابجا کردن آن به دو نفر یا بیشتر نیاز دارد.»

یکی از رسانه‌های هلندی گفت این سوء ظن وجود دارد که نصب این سازه فلزی یکی از شگردهای «کلوب سال نو میلادی» باشد که در شمال هلند معمولاً برای جلب توجه به یک روستا یا انجمن از روش‌های عجیب استفاده می‌کند؛ ولی یکی از کوهنوردانی که این سازه را پیدا کرده می‌گوید چنین کلوبی در آن ناحیه وجود ندارد و احتمال دارد که این مورد نیز کار یک گروه هنری باشد که به‌طور هماهنگ آثار خود را در نقاط مختلف به نمایش می‌گذارند.

کشف سازه فلزی در بیابان یوتا به دلیل شباهتش به سازه فلزی سیاه‌رنگ در فیلم علمی تخیلی «۲۰۰۱: ادیسه فضایی ۲۰۰۱» به کارگردانی استنلی کوبریک، شایعاتی در مورد «حضور فرازمینی‌ها» به راه انداخت.

یک انجمن ناشناس هنرمندان اعلام کرده که سازه فلزی بیابان یوتا کار آنها بوده ولی تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت موارد دیگر در کالیفرنیا، رومانی، بریتانیا و هلند را برعهده نگرفته‌است.

XS
SM
MD
LG