لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

سوریه: حمله موشکی به پایگاه هوایی ارتش؛ پنتاگون: ما حمله‌ای انجام نداده‌ایم


خبرگزاری و تلویزیون دولتی سوریه می‌گویند «چند موشک به پایگاه هوایی تی-۴» در استان حمص شلیک شده و سامانه پدافندی این پایگاه نیز فعال شده‌است. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفته در این مقطع زمانی حمله هوایی در سوریه انجام نداده‌است.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک مقام نظامی آن کشور گزارش داده‌است که «سامانه پدافند هوایی ما به یک حمله موشکی به پایگاه هوایی تی-۴ واکنش نشان داده‌است».

به گفته این خبرگزاری «مجموعا هشت موشک» به این پایگاه شلیک شده‌است و «شماری کشته و زخمی شده‌اند».

هنوز مشخص نیست شدت و پیامد حملات احتمالی تا چه حدی بوده و هیچ منبع مستقل دیگری نیز گزارشی در تائید یا رد این خبرها منتشر نکرده‌است.

گزارش رسانه‌های دولتی سوریه در مورد «حمله» به پایگاه هوایی در حمص، چندی پس از آن منتشر می‌شود که شورشیان سوری در دوما، دولت مرکزی را به انجام حملات مرگبار شیمیایی به این شهر متهم کردند. دمشق این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه ضمن محکوم کردن این «حملات»، روسیه و ایران را نیز در آن‌ها مسئول دانست و تاکید کرد «بهای سنگینی» برای آن پرداخت خواهد شد.

با این وجود خبرگزاری رویترز می‌گوید چند مقام دولتی ایالات متحده گفته‌اند خبرها در مورد این‌که ارتش آمریکا دست به حمله موشکی علیه پایگاه هوایی در سوریه زده، صحیح نیست.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفته «در این بازه زمانی» حمله هوایی به سوریه انجام نداده‌است؛ وزارت دفاع آمریکا، گزارش‌های رسانه‌های دولتی سوریه در مورد نقش آمریکا در این «حملات» را رد کرده‌است.

پنتاگون در بیانیه‌ای که منتشر کرده گفته «در هر حال ما همچنان از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم و از تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای پاسخگو کردن کسانی که دست به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه می‌زنند، حمایت می‌کنیم».

ایالات متحده سال پیش در واکنش به حملات شیمیایی در سوریه، که حکومت اسد به آن‌ها متهم شده ولی دمشق تکذیب کرده، دست به حمله موشکی به یک پایگاه ارتش سوریه زد. واشینگتن می‌گفت این حمله به پایگاهی انجام شده که برای انجام حملات شیمیایی کاربرد داشت.

البته طی جنگ داخلی سوریه، اسرائیل نیز حملاتی را در این کشور انجام داده‌است که به‌طور مشخص هدف آن‌ها حزب‌الله لبنان، و یا دیگر «اهداف ایرانی سوری» عنوان شده‌است. یک وزیر اسرائیلی در بهمن ماه گفته بود اگر رئیس‌جمهوری سوریه همچنان به ایران امکان دهد که حضور نظامی خود را در سوریه تثبیت کند، خود او نیز در خطر خواهد بود.

پایگاه تی-۴، موسوم به التیاس یا التیفور، در نزدیکی شهر باستانی پالمیرا در مرکز سوریه قرار دارد.

بر پایه گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز، اسوشیتدپرس و خبرگزاری آلمان|ت.ت|
XS
SM
MD
LG