لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

تیراندازی در اعتراضات هنگ‌کنگ


پلیس هنگ‌کنگ می‌گوید ۶۵ تن را طی دو روز دوم و سوم شهریور بازداشت کرده که جوان‌ترین آن‌ها ۱۲ سال سن دارد.
پلیس هنگ‌کنگ می‌گوید ۶۵ تن را طی دو روز دوم و سوم شهریور بازداشت کرده که جوان‌ترین آن‌ها ۱۲ سال سن دارد.

در حالی‌که از شدت خشونت‌ها طی دو هفته گذشته در جریان اعتراضات ضد دولتی هنگ‌کنگ کاسته شده بود، اما آخر هفته جاری بار دیگر خشونت‌های گسترده به اعتراضات راه یافت و نیروهای پلیس برای نخستین بار سلاح‌های کمری خود را به‌سوی معترضان نشانه گرفتند.

روز یک‌شنبه دست‌کم سه تن از نیروهای پلیس سلاح کمری خود را به‌سوی معترضان و نیز گروهی از خبرنگاران نشانه گرفتند. صدای شلیک دست‌کم یک گلوله نیز در محله «سوئن وان» در شبه‌جزیره کولون، در شمال جزیره هنگ‌‌کنگ شنیده شده‌است.

تیراندازی پس از درگیری بین گروهی از معترضان و نیروهای ضد شورش پلیس هنگ‌کنگ رخ داده‌است. معترضان و نیروهای پلیس به ضرب و شتم هم پرداختند، پس از آن یکی از افسران پلیس سلاح کمری خود را درآورده و به سوی معترضان نشانه گرفت.

یکی از ساکنان محل که تلاش کرده بین معترضان و مامور پلیس حائل شود، نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این واقعه که به‌طور گسترده‌ای در فضای مجازی منتشر شده بازتاب‌های فراوانی نیز یافته‌است.

روز یک‌شنبه اما نیروهای پلیس برای نخستین بار از ماشین‌های آب‌پاش نیز استفاده کرده‌اند. در حالی‌که شلیک گلوله گاز اشک‌آور به روند معمول در اعتراضات پرتنش تبدیل شده‌است.

پلیس هنگ‌کنگ می‌گوید ۶۵ تن را طی دو روز دوم و سوم شهریور بازداشت کرده که جوان‌ترین آن‌ها ۱۲ سال سن دارد. عمده معترضان سیاه‌پوشی که در هفته‌های گذشته در خط مقدم اعتراضات و همچنین تنش‌ها و زد و خوردها قرار دارند، نوجوانان و جوانان ساکن این منطقه هستند.

روز یک‌شنبه پلیس دست‌کم دو خبرنگار و عکاس آزاد را نیز برای مدتی در وانت‌های خود نگه داشته‌است. هرچند این افراد اندکی بعد رها شده‌اند.

پلیس شماری از عابران، از جمله برخی از شهروندان غیر هنگ‌کنگی را نیز برای مدتی متوقف کرده‌است. این موضوع نیز چندان سابقه ندارد و بسیاری از شهروندان و نیز گردشگران بدون حضور مستقیم در راهپیمایی، در اطراف محل اعتراضات جمع می‌شوند.

اعتراضات اولیه در روز شنبه در منطقه نزدیک به «ساحل کولون» با حضور هزاران شهروند هنگ‌کنگی روندی مسالمت‌آمیز داشت، اما در نهایت پس از آن‌که معترضان اقدام به پیشروی به‌سوی پلیس، فرای محل تعیین‌شده برای راهپیمایی کرده‌اند، اعتراضات به درگیری کشیده شد.

هر دو راهپیمایی اصلی در روز شنبه و یک‌شنبه که در دو سوی شبه‌جزیره کولون انجام شده، مجوز داشت، هرچند مجوزها پس از آن صادر شد که برگزارکنندگان با مسیرهای تعیین‌شده از سوی پلیس موافقت کردند.

معترضان عمدتا جوان که گاه با ماسک‌های ضد گاز، کلاه ایمنی و دیگر لباس‌های محافظ در اعتراضات شرکت می‌کنند، پس از درگیری با پلیس، تا پاسی از شب به نقاط مختلف شهر سر می‌زنند؛ از جمله محل سکونت گروهی از افسران پلیس، اطراف ایستگاه‌های مترو و مقر نیروهای پلیس.

بازگشت خشونت‌ها به اعتراضات هنگ‌کنگ، آن‌هم در حالی که نیروهای پلیس برای نخستین بار از سلاح گرم شلیک کرده‌اند، با نگرانی‌هایی در میان گروهی از ناظران منطقه روبه‌رو شده‌است.

روز دوشنبه رسانه‌های رسمی چین نیز مملو از گزارش‌های مربوط به هنگ‌کنگ شد. این رسانه‌ها معترضان را «اغتشاش‌گر» توصیف کرده‌اند.

کری لم، مدیر اجرایی منطقه ویژه هنگ‌کنگ، روز یک‌شنبه گفت «بیشتر از دو هفته می‌گذرد و همه خسته شده‌اند». او خواستار یک گفت‌وگوی گسترده شده‌است.

اما در حالی‌که خود خانم لم و سیاست‌های متمایل به پکن از سوی او، یکی از اهداف اصلی اعتراضات است، مشخص نیست پیشنهاد «گفت‌وگو» تا چه اندازه با استقبال منتقدان، مخالفان و معترضان روبه‌رو شود.

معترضان هنگ‌کنگی، منطقه‌ای که تحت سیاست‌ موسوم به «یک کشور و دو سیستم» تا حدود زیادی مستقل از چین اداره می‌شود، پنج خواسته را تعیین کرده‌اند. این خواسته‌ها دربرگیرنده رد کامل و بی‌بازگشت لایحه استرداد مظنونان به چین، تحقیقات مستقل در مورد عملکرد پلیس و حق رای و شرکت در انتخابات به‌صورت عمومی و آزاد است.

XS
SM
MD
LG