لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

تهدید چین به اقدام متقابل به خاطر حمایت ترامپ از معترضان هنگ‌کنگ


اعتراض‌های هنگ‌کنگ اواخر اردیبهشت امسال، ابتدا در اعتراض به پیش‌نویس لایحه استرداد با چین، آغاز شد (عکس از بایگانی)
اعتراض‌های هنگ‌کنگ اواخر اردیبهشت امسال، ابتدا در اعتراض به پیش‌نویس لایحه استرداد با چین، آغاز شد (عکس از بایگانی)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ششم آذرماه مصوب کنگره این کشور درباره حمایت از معترضان در هنگ‌کنگ را به رغم مخالفت شدید چین امضا کرد.

به گزارش رویترز، چین در واکنش به این اقدام پنجشنبه تهدید کرد در این زمینه دست به اقدامات «متقابل قاطعانه» خواهد زد. چین همچنین گفته است، دخالت آمریکا در امور داخلی هنگ‌کنگ محکوم به شکست است.

این قانون که به اتفاق آرا در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است، وزارت خارجه آمریکا را ملزم می‌کند که سالانه تایید کند که آیا هنگ‌کنگ برای برقراری رابطه تجاری با ایالات متحده از خودمختاری کافی برخوردار است یا خیر.

در این قانون همچنین تحریم‌هایی علیه ناقضان حقوق بشر در نظر گرفته شده است.

کنگره آمریکا همچنین یک مصوبه دیگر تصویب کرده بود که دونالد ترامپ آن را روز چهارشنبه امضا کرد. طبق این قانون فروش سلاح و تجهیزات مهار و کنترل جمعیت از جمله گاز اشک آور، اسپری فلفل و گلوله پلاستیکی به پلیس هنگ‌کنگ ممنوع شد.

دونالد ترامپ گفته است، این دو قانون را به احترام رییس جمهوری شی جین‌پینگ، چین و مردم هنگ‌کنگ امضا کردم. این قوانین به این امید اجرا می شوند که رهبران و نمایندگان چین و هنگ‌کنگ بتوانند اختلاف خود را حل و فصل کنند و به صلح و رفاه پایدار برسند.

در سال ۱۹۹۷ بریتانیا پس از چیزی حدود ۱۵۰ سال حکمرانی، اداره امور هنگ‌کنگ را به چین تحويل داد.

هنگ‌کنگ بر اساس سیستم «یک کشور، دو سیستم» اداره می‌شود و براساس توافق انجام شده در سال ۱۹۹۷ ، چین متعهد شده به مدت ۵۰ سال «درجه بالایی» از خودمختاری و استقلال در این منطقه را تضمین کند. اما معترضان معتقدند که دخالت‌های دولت مرکزی چین این سیستم را به خطر انداخته است. چین این ادعا را رد می‌کند و استفاده از زور در مقابل معترضان را منتفی ندانسته است.

اعتراض‌های هنگ‌کنگ اواخر اردیبهشت امسال، ابتدا در اعتراض به پیش‌نویس لایحه استرداد با چین، آغاز شد اما اهداف آن در طول ماه‌های گذشته تغییر ماهیت یافت و به درخواست جدایی کامل از چین، رسید.

با وجود اخلال در روند کار و زندگی عادی در این جزیره هفت و نیم میلیون نفری در ماه‌های گذشته و کاهش چشمگیر گردشگری، تظاهرکنندگان تأکید کرده‌اند که از خواسته‌های خود عدول نخواهند کرد.

آمریکا از دولت چین خواسته است با احترام به تعهداتش بر اساس بیانیه مشترک آمریکا – چین، آزادی‌های مدنی مردم هنگ‌کنگ را رعایت کرده و معترضان بازداشتی را آزاد کند.

XS
SM
MD
LG