لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

هوک: رهبران ایران بین مذاکره با ترامپ یا فروپاشی اقتصادی یکی را انتخاب کنند


برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا
برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، به حکومت ایران هشدار داده است که باید بین مذاکره با دولت دونالد ترامپ یا مدیریت یک اقتصاد در حال فروپاشی یکی را انتخاب کند.

در گزارش سه شنبه ۳۰ اردیبهشت نیویورک تایمز آمده است، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که «فشار» کارساز است، گفت، بیش از سه سال است که ما از طریق دیپلماسی و بازدارندگی، ایران را مهار و با آن مقابله کرده ایم.

برایان هوک اضافه کرده است٬ همچنین در نتیجه تحریم‌های ما حکومت ایران درهم شکسته شده است.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا ادامه داده است: رهبران ایران امروز با یک انتخاب روبرو هستند: یا با رئیس جمهوری ترامپ مذاکره کنید یا فروپاشی اقتصادی را مدیریت کنید.

دولت دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن کارزار فشار حداکثری در برابر ایران را پیش گرفته است تا این که تهران را مجبور کند بر سر میز مذاکره با واشینگتن حاضر شود.

دو سال پیش دونالد ترامپ از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام خبر داد.

به دنبال خروج آمریکا از برجام این کشور تحریم‌های اقتصادی به ویژه تحریم نفتی را بازگرداند. دولت آمریکا می‌گوید خواهان توافقی فراگیر تر از برجام است که شامل برنامه اتمی ایران، فعالیت منطقه‌ای و همچنین برنامه موشکی این کشور باشد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، می‌گوید تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل با ۵۳ هزار بشکه افت نسبت به ماه مارس به یک میلیون و ۹۶۹ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

تولید نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌های آمزیکا سه میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز بود.

با این حال، نیویورک تایمز می‌گوید مقامات حکومت ایران دو رویداد در ماه‌های آینده را مد نظر دارند که شاید تغییری در این وضعیت ایجاد کنند. یکی از این رویدادها انتخابات در آمریکا است که در ماه نوامبر برگزار می شود و احتمال این که نامزد دموکرات در این انتخابات به پیروزی برسد.

برایان هوک در ۱۹ اردیبهشت در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» و در پاسخ به پرسشی در خصوص رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات مشاوران جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، در خصوص بازگشت به برجام تاکید کرد که تا زمان انتخابات چیزی از این توافق باقی نخواهد ماند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در آن مصاحبه گفته بود، دیدم برخی از آنهایی که می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کنند وعده می‌دهند که به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت، اما تا زمان چیزی زیادی از آن باقی نخواهد ماند که به آن ملحق شوند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشته است یکی دیگر از رویدادها که ایران آن را زیر نظر دارد، پایان تحریم تسلیحاتی این کشور در چند ماه آینده است.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ امضا شد. شش روز پس از آن، ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر این توافق صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد.

ایران از ابتدا از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار ندارد اما براساس برجام، و همچنین قطعنامه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این تحریم تسلیحاتی قرار است ۱۸ اکتبر امسال ( ۲۷ مهر ماه ) به پایان برسد.

مقام‌های آمریکا می‌گویند که واشینگتن به هر حال «به طریقی» مطمئن خواهد شد که تحریم‌ تسلیحاتی ایران در سازمان ملل تمدید شود.

در همین زمینه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیشتر گفته بود، که آمریکایی‌ها در حالی «مدعی شریک بودن در قطعنامه شورای امنیت هستند که مدت‌ها پیش به شراکت خود پایان داده اند.»

منابع: نیویورک تایمز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG