لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

هوک می‌گوید سیاست آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تغییری نکرده است


برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران،
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران،

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، پنجشنبه ۹ خرداد گفته است، رویکرد دولت دونالد ترامپ برای به صفر رساندن خرید نفت ایران هیچ تغییری نکرده است.

او تصریح کرد، پس از پایان معافیت از تحریم‌ها در ۱۲ اردیبهشت، هر کشوری که اقدام به خرید نفت ایران بکند، تحریم خواهد شد.

به گزارش رویترز، برایان هوک در بیانیه‌ای اعلام کرده است، حتی کشورهایی که نتوانسته‌اند به اندازه سقف خریدی که قبلاً بر سر آن مذاکره شده بود نفت بخرند، چنانچه اقدام به خرید نفت ایران بکنند با تحریم مواجه خواهند شد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران تاکید کرده است: سیاست قاطع ما به صفر رساندن خرید نفت از ایران است.

پیشتر در همین روز روزنامه وال استریت جورنال گزارش داده بود برخی کشورها مانند هند و چین چنانچه میزان خرید نفت آنها به سقف تعیین شده از سوی آمریکا نرسیده، اجازه خواهند داشت تا رسیدن به این سقف از ایران نفت بخرند.

دولت آمریکا به دنبال خروج از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران، برجام، تمامی تحریم های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. از ماه نوامبر (آبان) سال گذشته که آمریکا تحریم های نفتی خود را به اجرا گذاشت، واشینگتن به هشت کشور از جمله ترکیه، چین و هند معافیت شش ماهه‌ای داد تا واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

آمریکا از روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری معافیت نفتی برای مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد. آمریکا می‌گوید، هدفش از لغو معافیت از تحریم‌ها، به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

«سیاست ما تغییر نکرده»

در همین زمینه، مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پنجشنبه گفته است، سیاست دولت ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تغییر نکرده است.

او اظهار داشت: معافیت‌ از تحریم‌های نفتی تمدید نخواهند شد و این کماکان سیاست ما است.

خانم اورتگاس اضافه کرده است: بسیاری می‌گفتند تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران کارساز نخواهند بود. اما آنها دارند نتیجه می‌دهند.

رویترز می‌گوید، ایران تا قبل از تحریم‌های آبان‌ پارسال آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما این رقم در شش ماه دوران معافیت‌ها به یک میلیون بشکه افت کرد و در ماه مه به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

با این حال، مقام های ایران می‌گویند، توقف کامل فروش نفت، «توهم آمریکاست که هرگز محقق نخواهد شد».

با استفاده از رویترز، وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG