لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۸

بررسی موضوع اخراج فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در وزارت خارجه آمریکا


برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد که این وزارتخانه موضوع اخراج فرزندان مقامات جمهوری اسلامی از این کشور را بررسی می‌کند.

وی در یک پیام ویدئویی که روز سه‌شنبه ۲۰ آذر در صفحه توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، تحصیل فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در ایالات متحده را یک نمونه دیگر از «ریاکاری» این حکومت دانست.

به گفته آقای هوک، در حالی که مقامات حکومت شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند خانواده‌های خود را به کشور «به اصطلاح شیطان بزرگ» می‌فرستند تا با استفاده از پول مردم ایران در آنجا زندگی و تحصیل کنند.

وی گفت: «می‌توانم بگویم ما داریم روی این مسئله کار می‌کنیم در حالی که من نمی‌توانم درباره پرونده‌های افراد یا گفت‌وگوهای‌مان درباره سیاست داخلی‌مان صحبت کنم».

برایان هوک خطاب به مردم ایران تاکید کرد: «شما می‌توانید مطمئن باشید که ما تمام گزینه‌ها را برای تحت فشار قرار دادن افراد ریاکار فاسد در حکومت‌تان استفاده خواهیم کرد تا آنها رفتارشان را تغییر دهند».

شبکه «ان بی سی» اخیرا خبر داده بود که خانواده‌های آمریکایی‌های زندانی در ایران در نامه‌ای از دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند که ویزای فرزندان مقام‌های بلند‌پایه حکومت جمهوری اسلامی که در آمریکا حضور دارند را لغو کند.

طبق این گزارش خانواده‌های این زندانیان فهرستی از فرزندان و بستگان مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله برادرزاده حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، را به دولت و قانونگذاران آمریکایی ارائه کرده‌اند.

گفته می‌شود فاطمه لاریجانی، دختر علی لاریجانی، رئیس مجلس در حال گذراندن دوران رزیدنسی خود در بیمارستانی در ایالت اوهایو است.

بر اساس این گزارش، علی فریدون فرزند حسین فریدون، برادر حسن روحانی، در نیویورک دانشجو است.

عیسی هاشمی، پسر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، نیز هم اکنون دانشجو و ساکن کالیفرنیاست. معصومه ابتکار از دانشجویانی بود که سفارت آمریکا در تهران را تسخیر و ۵۲ دیپلمات آمریکایی را گروگان گرفتند.

مجتبی ذالنور، نماینده قم در مجلس و عضو جبهه پایداری پیشتر در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ٢٥٠٠ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزو این ٢٥٠٠ نفر باشند».

این اظهارات واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و شبکه خبری فاکس‌نیوز در آمریکا نیز از اظهارات او گزارشی تهیه کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز با اشاره به گزارش فاکس نیوز گفته بود: «تازه مشخص شده که دولت اوباما در طول مذاکرات [هسته‌ای] افتضاح خود با ایران به ۲۵۰۰ ایرانی، از جمله مقامات حکومتی، شهروندی اعطا کرده است. چقدر زیاد و (بد) است».

با این حال، جف پرسکات، از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما، به توئیت آقای ترامپ واکنش نشان داده و گفته بود که «این اتهام مضحک و غلط است».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، روز ۱۰ مرداد از آقای ترامپ خواسته بود تا فهرست بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی را که در ایالات متحده زندگی می‌کنند یا کارت اقامت دائم (گرین کارت) دارند، منتشر کند.

بر اساس پیام ویدئویی برایان هوک و سایت رادیو فردا/ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG