لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم واکسن روسی نمی‌زند


حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران هم در واکنش به خرید واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» گفت که «او هم واکسن روسی نمی‌زند».

حسینعلی شهریاری روز شنبه ۱۱ دی ماه در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین با اشاره به این که «واکسن «مساله سیاسی» نیست و نباید بر اساس نزدیکی سیاسی درباره «امنیت و تایید» آن قضاوت کرد، پیشنهاد داد که واکسن‌های خارجی را ابتدا مسئولان بزنند و در صورتی‌که مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود.

به گفته آقای شهریاری، «وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم، نباید آن واکسن روی مردم ما آزمایش شود».

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا روز پنج‌شنبه ۹ بهمن‌ماه گفته بود که از انتخاب واکسن «اسپوتنیک وی» روسی به هیچ ‌عنوان راضی نیست و تاکید کرده بود که «به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کند».

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم روز شنبه، در واکنش به این اظهار نظر خانم محرز گفت که «ایشان شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند».

خانم محرز در حال حاضر مسئول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی است.

واکنش‌ها به واکسن روسی در حالی ادامه دارد که کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه روز شنبه اعلام کرد که اولین محموله واکسن«اسپوتنیک وی» روز ۱۶ بهمن به ایران وارد می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هفتم بهمن‌ماه در جریان سفر به مسکو برای اولین بار از ثبت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در کشور خبر داد.

واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه که تولید مشترک مرکز پژوهشی «گامالیا» و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (آر.دی.آی.اف) است، به این دلیل که پیش از تکمیل آزمایش گسترده انسانی به ثبت رسید، هدف انتقادهای گسترده داخلی و خارجی بوده است. با این حال شماری از کشورها از جمله آرژانتین و مجارستان شروع به استفاده از آن کرده‌اند.

تولیدکنندگان این واکسن اثربخشی آن را بیش از ۹۰ درصد اعلام کرده‌اند، اما منتقدان آن را ابزاری برای گسترش نفوذ ژئوپلتیک روسیه می‌دانند.

با استفاده از گزارش‌های اعتماد آنلاین و رادیو فردا؛ ف.ع/س.ن
XS
SM
MD
LG