لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

حسین رونقی به‌طور موقت با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد


حسین رونقی
حسین رونقی

خانواده حسین رونقی ملکی اواخر روز چهارشنبه ۱۱ اسفند از آزادی این فعال سیاسی از زندان اوین خبر دادند.

حسن رونقی، برادر آقای رونقی، که پیشتر از تکمیل مراحل اداری تامین وثیقه برای آزادسازی برادرش خبر داده بود، شامگاه چهارشنبه در توئیتی نوشت که با پیگیری حسین جلیلیان، وکیل دادگستری، حسین به‌طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

پدر حسین رونقی ملکی غروب چهارشنبه در پیامی ویدئویی از مقابل زندان اوین خواستار آزادی فوری فرزندش شده بود.

احمد رونقی تاکید کرد که تمام مراحل اداری تامین وثیقه برای آزادی موقت فرزندش انجام شده است و با این حال، مسئولان زندان و همچنین مقامات قضایی از آزاد کردن او خودداری کرده‌اند.

پدر حسین رونقی افزود قاضی کشیک وعده داده است که روز شنبه آینده (۱۴ اسفند) در این زمینه اقدام خواهد کرد.

برادر این فعال سیاسی زندانی پیشتر گفته بود حسین رونقی در جریان بازداشت‌های گذشته و شکنجه‌های طولانی‌مدت در زندان‌های جمهوری اسلامی از بیماری‌های مختلف از جمله نارسایی کلیه، غلظت خون و اختلال گوارشی رنج می‌برد و تحت درمان است.

خانواده حسین رونقی از هفته گذشته که ابتدا خبر ناپدید شدن وی منتشر شد و سپس طی تماسی تلفنی از بازداشت خود خبر داد، تلاش کرده بودند با ارائه وثیقه، هر چه سریعتر او را آزاد کنند.

آقای رونقی از مدافعان حقوق بشر و آزادی اینترنت در ایران است و پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌ مدنی خود چندین سال را در زندان سپری کرده بود.


او که تا چند روز هیچ خبری از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری وی وجود نداشت، به نوعی از سوی ماموران امنیتی، ربوده شده بود.

پدر حسین رونقی پیش از این در گفت‌وگو با رادیوفردا گفته بود که جان فرزندش در خطر است و پسرش پیش از این در جریان بازداشت‌ و زندان سال‌های قبل، کلیه‌اش را از دست داده و بیمار است.

XS
SM
MD
LG