لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

پاسخ امیرعبداللهیان به مدیر مسئول کیهان: از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم


پس از آن‌که مدیر مسئول روزنامه کیهان اظهارات وزیر خارجه ایران درباره احتمال حذف نشدن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی در مذاکرات احیای برجام را نشانه «فقدان اشراف» او توصیف کرد، وزیر خارجه برداشت او را «دور از ذهن و بعید و نادرست» خواند.

امیر عبداللهیان روز یکشنبه هفتم فروردین با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت توافق احتمالی احیای برجام «فقط با رعایت کامل خطوط قرمز» خواهد بود و اضافه کرد «موضوع اصلاً عبور و یا مصالحه بر سر خطوط قرمز نیست.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، شامگاه شنبه ششم فروردین، در یک برنامه تلویزیونی درباره اختلافات باقی‌مانده بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات احیای برجام گفته بود مقام‌های ارشد سپاه گفته‌اند «موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید» ولی با وجود چنین موضوعی، رفع تحریم‌های سپاه از «موضوعات اصلی» است.

در واکنش به این اظهارات، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان که نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است، هفتم فروردین در مصاحبه با خبرگزاری فارس، این گفته‌ها را «بسیار عجیب و غیرمنتظره» خواند و از فرمانده سپاه خواست اظهارات او را اصلاح کند.

آقای عبداللهیان در مصاحبه تلویزیونی خود همچنین گفته بود «مقامات عالی‌رتبه سپاه» به او گفته‌اند «موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد» و این موضع را «ازخودگذشتگی و ایثار» سپاه توصیف کرده بود.

در مقابل، آقای شریعتمداری این سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی را «اشتباه دیگر» او خوانده و گفته بود وی «تسلیم را به‌خطا ایثار نامیده» و از فرماندهی سپاه خواسته بود که «سریع و صریح» اظهارات وزیر خارجه را اصلاح کند.

با این حال وزیر خارجه در پیام اینستاگرامی خود تأکید کرد که «آن‌چه گفته شد، رویکرد فرماندهان عالی» سپاه است که تأمین منافع «به‌شرط دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار عقب نیفتد».

هم‌زمان با گمانه‌زنی‌ها درباره دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات احیای برجام، جمهوری اسلامی، برای نهایی شدن توافق، چند شرط از جمله خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا را مطرح کرد.

در تازه‌ترین واکنش دولت آمریکا به این درخواست، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز یکشنبه در دوحه گفت حتی اگر توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شکل بگیرد، «ایالات متحده تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد».

نماینده ویژه آمریکا همچنین افزود که هم تحریم‌های ایالات متحده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم «تعریف آمریکا از سپاه» باقی خواهد ماند.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا، فارس، رویترز و وب‌سایت رادیو فردا / ف.ع / ر.ش
XS
SM
MD
LG