لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

نمایندگان نزدیک به سپاه می‌گویند برکناری حسین طائب «عادی و طبیعی» است


حسین طائب به‌مدت ۱۳ سال ریاست سازمان اطلاعات سپاه را بر عهده داشت
حسین طائب به‌مدت ۱۳ سال ریاست سازمان اطلاعات سپاه را بر عهده داشت

چند روز پس از برکناری پرسروصدای حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه و گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل آن، برخی چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به سپاه مدعی «عادی و کاملاً طبیعی بودن» این تصمیم امنیتی در جمهوری اسلامی شدند.

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و از فرماندهان پیشین سپاه، روز یکشنبه ۵ تیر، گفت: «تنفیذ سمت آقای طائب به آقای کاظمی طبیعی بوده و اتفاق غیرمنتظره‌‌ای نیفتاده است.»

آقای کوثری همچنین با بیان این‌که این تغییرات «برای ما که آگاه به اوضاع هستیم امری عادی است»، این تغییرات را «کاملاً‌ طبیعی» نامید و تأکید کرد که این سمت برای طائب «مدت زمانی داشت»، با این حال او توضیح نداد که این «مدت زمان» چه‌قدر است و مبنای قانونی آن چیست.

هم‌زمان، محمدصالح جوکار، دیگر نماینده مجلس، هم برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه را در قالب «گردش نخبگان» توصیف کرد.

این نماینده مجلس گفت: «با توجه به گردش نخبگان، طول عمر مدیریتی هر مسئولی زمانی دارد. این قاعده در سپاه هم رعایت شده و احکامی که صادر می‌شود محدود به زمان است.»

این ادعاها در روزی مطرح می‌شود که روزنامه جوان، نزدیک به سپاه، نیز در یادداشتی از برخی چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی به‌دلیل استفاده از واژه‌های «عزل و برکناری» در مورد این موضوع انتقاد کرد.

روزنامه جوان نوشت: «برخی واکنش‌ها به تغییر ریاست سازمان اطلاعات سپاه با این محور شبهه‌افکنانه انجام گرفت که چرا "ناگاه" این تغییر انجام شد. گویی قرار بوده تا ابد ریاست این سازمان تغییر نکند.»

این روزنامه سپاه از جمله از حمید رسایی، نماینده اصولگرای پیشین مجلس، انتقاد کرد که برکناری آقای طائب را «تأثیرگذار‌ترین و خبرساز‌ترین عزل» خوانده و آن را «جراحی» توصیف کرده بود.

جمهوری اسلامی در دوره تصدی حسین طائب بر سمت ریاست سازمان اطلاعات سپاه، ازجمله با سرقت اسناد هسته‌ای خود، حمله به تأسیسات اتمی خود، لو رفتن اسناد محرمانه نظام، سوءقصد به قاسم سلیمانی، محسن فخری‌زاده و علی صیادخدایی، حذف فیزیکی عوامل سپاه، ترور متخصصان هوافضا و عملیات‌های ناموفق برون‌مرزی مواجه شده است.

تلاش‌ها برای «عادی» جلوه دادن برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه در حالی صورت می‌گیرد که بحث «نفوذ» سازمان‌های جاسوسی خارجی از جمله موساد در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی بالا گرفته و روز گذشته اعلام شد فرمانده تیم حفاظت فیزیکی رهبر جمهوری اسلامی هم تغییر کرده است.

سپاه پاسداران روز شنبه اعلام کرد که حسن مشروعی‌فر در مقام «فرمانده سپاه حفاظت ولی امر» جانشین ابراهیم جباری شده است؛ یگان ویژه‌اى که مسئولیت حفاظت فیزیکی از علی خامنه‌ای، بیت رهبرى، نهاد رهبرى و ساختمان‌هاى زیرمجموعه آن را بر عهده دارد.

حسین طائب که از ریاست سازمان اطلاعات سپاه کنار گذاشته شده، به‌عنوان نزدیک‌ترین دستیار مجتبی خامنه‌ای شناخته می‌شود که تا پاییز سال ۱۳۸۸ فرمانده بسیج بود و پس از اعتراضات انتخاباتی سال ۸۸، با اعلام رسمی ارتقای جایگاه سازمانی معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات سپاه، ریاست این سازمان را بر عهده گرفت.

در سال‌های اخیر و پس از کشته شدن برخی دست‌اندرکاران فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی، از جمله محسن فخری‌زاده، انتقادات گسترده‌ای درباره ضعف عملکرد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات مطرح شده است.

همچنین در این سال‌ها گزارش‌هایی درباره بازداشت برخی مقام‌های سازمان اطلاعات سپاه به‌اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» منتشر شده است.

در کنار برخی گمانه‌زنی‌ها از اختلافات میان مقامات ارشد جمهوری اسلامی در مورد آن‌چه «پرونده‌سازی‌های امنیتی طائب برای برخی مقامات» توصیف شده، «اشتباهات و ناکامی‌ها در فعالیت‌های برون‌مرزی سازمان اطلاعات سپاه» نیز از جمله گمانه‌های مطرح درباره دلایل برکناری آقای طائب است.

شبکه کان اسرائیل چندین روز پیش از برکناری حسین طائب، روز ۲۷ خرداد خبر داده بود که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی خواستار برکناری او به دلیل شکست عملیات این سازمان در ترکیه علیه شهروندان اسرائیل شده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا، روزنامه جوان و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش / .پ.پ
XS
SM
MD
LG