لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

نامه انتقادی خانواده‌های گروگان‌های آمریکایی به بایدن


دولت جو بایدن در زمینه آزاد کردن گروگان‌ها یا زندانیان سرشناس آمریکایی در خارج از این کشور موفقیت چندانی نداشته است.
دولت جو بایدن در زمینه آزاد کردن گروگان‌ها یا زندانیان سرشناس آمریکایی در خارج از این کشور موفقیت چندانی نداشته است.

اعضای خانواده ۲۶ شهروند آمریکایی که به گروگان گرفته شده و یا به دلایل غیرقانونی در خارج از کشور زندانی هستند روز دوشنبه سوم آبان با انتشار نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تعهد دولت او به بازگرداندن این افراد به کشور را زیر سئوال بردند.

آن‌ها در بخشی از نامه خود که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته است می‌گویند: «به نظر می‌رسد که دولت شما در معادلات سیاسی و سیاستگذاری‌هايی گرفتار شده است که مانع بازگشت عزیزان ما به خانه می‌شود و در مورد آنچه که در این زمینه می‌توان انجام داد به ما اطلاع کافی نمی‌دهد».

این نامه نشان‌دهنده نگرانی خانواده گروگان‌ها در مورد کم‌توجهی دولت جو بایدن به آزادی این افراد است.

آن‌ها معتقدند که اقدامات حقوقی و سیاست خارجی دولت جو بایدن به جای کمک به آزادی گروگان‌ها، این کار را دشوارتر کرده است. به همین دلیل در بخشی از نامه خود می‌گویند: «احساس می‌کنیم که در مقایسه با هشت ماه قبل در وضعیت بدتری هستیم».

مارک فریشز، یک مقاطعه‌کار آمریکایی هنوز در افغانستان اسیر است و خروج آمریکا از افغانستان آزادی او را دشوارتر خواهد کرد.

در پی استرداد الکس صعب، یکی از نزدیکان نیکلاس مادورو، به آمریکا در هفته‌های اخیر، دولت ونزوئلا شش مدیر آمریکایی شرکت‌های نفتی را که تاکنون در حبس خانگی بودند به زندان منتقل کرده است.

دولت جو بایدن در زمینه آزاد کردن گروگان‌ها یا زندانیان سرشناس آمریکایی در خارج از این کشور موفقیت چندانی نداشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورس سابق آمریکا، به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت و با روش‌های نامتعارف خود در عرصه سیاست خارجی تلاش کرد گروگان‌های آمریکایی را آزاد کند هر چند در اکثر موارد اقدامات پر سر و صدای او بی‌نتیجه ماند.

خانواده‌ها در بخش دیگری از نامه خود یادآوری کرده‌اند که پس از گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در ماه فوریه امیدواری آن‌ها افزایش یافت. ولی از آن زمان تاکنون نتوانسته‌اند با جو بایدن و یا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، دیدار کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که دولت فعلی مذاکره و روش‌های دیگر برای آزادی گروگان‌ها را در اولویت قرار نداده است.

آن‌ها می‌افزایند: «در ملاقات‌ با سایر مقامات احساس می‌کنیم که در مورد برنامه‌های دولت برای تضمین آزادی اعضای خانواده ما اطلاعات کافی به ما نمی‌دهند».

کاخ سفید تاکنون به این نامه واکنش نشان نداده است.

اعضای خانواده ۲۶ گروگان و زندانی آمریکایی در کشورهای مختلف جهان این نامه را امضا کرده‌اند.

اعضای خانواده ترور رید، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که به اتهام حمله به یک مامور پلیس در روسیه زندانی شده است، مارک فریشز، مقاطعه‌کار آمریکایی که در افغانستان به گروگان گرفته شده و جفری وودکه، امدادگری که در سال ۲۰۱۶ در نیجر ربوده شد و شش تن از مدیران شرکت‌های نفتی که در ونزوئلا زندانی شده‌اند، از جمله امضا کنندگان نامه هستند.

علاوه بر این نامه مشترک، اعضای خانواده ۹ آمریکایی که در ونزوئلا زندانی هستند حدود یک هفته پیش در نامه جداگانه‌ای خطاب به جو بایدن از دولت آمریکا خواستند در زمینه آزادی اعضای خانواده خود مستقیما با دولت ونزوئلا مذاکره کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG