لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

خانه ۸۰ ساله هنرمندان اصفهان به بنیاد شهید واگذار شد‎


خانه هنرمندان اصفهان قبلاً‌ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود
خانه هنرمندان اصفهان قبلاً‌ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود

عمارت خانه هنرمندان اصفهان با قدمت ۸۰ ساله و گواهی ثبت ملی، بر اساس حکم یک دادگاه، به بنیاد شهید اصفهان واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شماری از هنرمندان اصفهانی روز ۱۲ مرداد با تجمع در خانه هنرمندان برای امضای بیانیه اعتراض به واگذاری این خانه به بنیاد شهید، خواستار سپردن مدیریت این خانه به هنرمندان شدند.

این گردهمایی ساعاتی پس از آن برگزار شد که مدیرکل بنیاد شهید اصفهان اعلام کرد «در این‌که ساختمان خانه هنرمندان باید به ما تحویل داده شود، شک نکنید».

بر اساس این گزارش، با دستور قضایی، چهار مرکز حوزه هنری، ارشاد، آموزش و پرورش و شهرداری اصفهان از عمارت قدیمی خانه هنرمندان اصفهان «خلع ید» شده‌اند و بنیاد شهید اصفهان به‌عنوان مالک آن شناخته ‌شده است.

عمارت خانه هنرمندان که از اوایل دهه هفتاد محل گردهمایی هنرمندان اصفهان بوده است، در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

داریوش وکیلی، مدیرکل بنیاد شهید اصفهان، ادامه فعالیت هنرمندان در این ساختمان را به «حکم حاکم شرع» منوط کرده و با اشاره به احتمال راه‌اندازی موزه شهدا در این عمارت افزوده است: «می‌توانیم قسمتی را در اختیار همین هنرمندان و عزیزانی که در راستای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت قدم برمی‌دارند قرار بدهیم».

مهدی احمدی‌فر، رئیس حوزه هنری اصفهان، که خانه هنرمندان تا کنون زیر نظر آن اداره می‌شده، نیز با تأیید صدور حکم قضایی در این باره گفت: «چندی پیش اداره‌ کل بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان ادعای مالکیت عمارت خانه هنرمندان را مطرح و مستندات خود را به دادگاه ارائه کرد. سپس قوه قضائیه به سود بنیاد شهید رأی داد و بر اساس حکم دادگاه عمارت خانه هنرمندان اصفهان در سازمان ثبت اسناد و املاک به نام بنیاد شهید ثبت شد.»

هنرمندان اصفهانی معترض به این واگذاری، در بیانیه خود ضمن انتقاد از غفلت مدیریت حوزه هنری طی سال‌های اخیر در تعامل با بنیاد شهید برای رسیدن به توافق، اعلام کرده‌اند: «ارگان‌ها و نهادهای دولتی و شبه‌دولتی... هر امکاناتی و مکانی را در اختیارشان هست بلافاصله تبدیل به ادارات عریض و طویلی می‌کنند که انبوهی از پشت‌میزنشین‌ها را در خود جای می‌دهد و این هنر بیچاره نه‌تنها از نظر مالی بضاعت تأمین این هزینه را ندارد بلکه به نام خود و به دست خود فرماندهانی را منصوب می‌کنند که از فردای همان روز می‌شوند بزرگ‌ترین مانع در بهره‌مندی از امکاناتی که متعلق به خود هنرمندان است.»

اسدالله بابایی، یکی از هنرمندان باسابقه تئاتر شهر اصفهان، نیز که در تجمع اعلام بیانیه حضور داشت، با بیان این‌که خود «جانباز ۵۵ درصد و خانواده شهید» است، افزود: «هرگز راضی نیستم که این عمارت به نام من و به نام خانواده من ثبت و ضبط شود و از هنرمندان گرفته شود و در آینده عکسی از برادر یا دوستان شهیدم اینجا زده شود.»

XS
SM
MD
LG