لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۲

رد وتوی ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا رای نیاورد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه ششم فروردین نتوانستند دو سوم آرای این مجلس را برای رد وتوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به دست بیاورند. به این ترتیب، فرمان آقای ترامپ درباره اعلام وضعیت اضطراری ملی در مرزهای جنوبی این کشور پا برجا خواهد ماند.

به گزارش رویترز، دموکرات‌ها که اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دارند نتوانستند تعداد بیشتری از جمهوریخواهان را برای رد وتو دونالد ترامپ با خود همراه کنند.

طبق این گزارش، تنها ۱۴ جمهوریخواه به ۲۳۴ دموکرات حاضر در مجلس نمایندگان پیوستند. در مجموع ۲۴۸ نماینده از رد وتوی رئیس جمهوری حمایت کردند و ۱۸۱ نفر با آن مخالفت کردند.

با توجه رای امروز مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ قادر خواهد بود از حساب فدرال بخشی از هزینه ساخت دیوار مرزی جنوبی را بپردازد.

در همین زمینه دونالد ترامپ در توییتی از اتحاد جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان در مقابل طرح دموکرات‌ها تقدیر کرده و ناتوانی دموکرات‌ها در رد «وتوی وضعیت اضطراری ملی در مرزهای جنوبی» را یک پیروزی «بزرگ» خوانده است.

این در حالی است که نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان قول داد که قانونگذاران مانع اقدامات دونالد ترامپ برای تامین بودجه دیوار از طریق کنگره خواهند شد و همچنین گفت که شش ماه دیگر فرمان اضطراری باردیگر مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

دونالد ترامپ ۲۶ بهمن به دلیل آنچه که «یک بحران انسانی و امنیت» در مرزهای جنوبی می‌نامد، اعلام «وضعیت اضطراری ملی» کرد. اما دموکرات‌ها بلافاصله اعلام کردند با این فرمان رئیس جمهوری آمریکا مقابله خواهند کرد.

سنای آمریکا که هم اکنون جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند، در ۲۳ اسفند پس از مجلس نمایندگان، طرح لغو فرمان وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی کشور را با ۵۹ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالف تصویب کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در ۲۴ اسفند این مصوبه کنگره را وتو کرد.

دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که آمریکا با هجوم باندهای تبهکار و قاچاقچیان مواد مخدر و نیز سیل مهاجران غیرقانونی مواجه است که این امر ساخت دیوار مرزی در جنوب کشور را به یک ضرورت تبدیل می‌سازد.

وی ابتدا خواستار بودجه‌ای برابر با ۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت این دیوار شده بود اما دموکرات‌ها آن را رد کردند، امری که به تعطیلی ۳۵ روزه بخشی از ادارات فدرال ایالات متحده منجر شد. و در نهایت نیز رئیس جمهوری آمریکا را واداشت که اعلام «وضعیت اضطراری ملی» کند.

با استفاده از رویتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG