لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

مجلس نمایندگان آمریکا سه قطعنامه‌‌ علیه ایران تصویب کرد


نمایی از کنگره آمریکا
نمایی از کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان ایالات متحده روز سه‌شنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌هایی را به تصویب رساند که هدف از آن تحریم مقامات ایران به دلیل نقض حقوق بشر و ایجاد محدودیت برای تهران در زمینه واردات و صادرات سلاح است.

این قطعنامه‌ها بر تحریم‌ رهبر، رئیس جمهور و دیگر مقامات جمهوری اسلامی در آستانه سالروز کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تاکید می‌کند. قطعنامه‌های مورد اشاره در گام بعدی به مجلس سنا می‌رود که دموکرات‌ها در آن دست بالا را دارند.

قطعنامه نخست افرادی را که در ساخت و صادرات موشک‌ها و پهپادهای ایران نقش دارند، هدف تحریم قرار می‌دهد در حالی که قطعنامه دوم تحریم‌هایی را علیه مقامات عالی جمهوری اسلامی به دلیل «نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم» وضع می‌کند. قطعنامه سوم هم به‌طور خاص سرکوب حکومتی جامعه بهاییان را محکوم می‌کند.

تصویب هر سه قطعنامه‌ها با رای اکثریت قاطع اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده گویای موضع‌گیری مجدد کنگره در رابطه با سرکوب اعتراضات سال گذشته در ایران است که در واکنش به مرگ مهسا امینی آغاز شد.

جیم بنکز، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت ایندیانا که یکی از طراحان قطعنامه دوم است، در شبکه‌های اجتماعی نوشت، وقت آن بود که «افراد مسئول در قتل مهسا و سرکوب معترضان شجاع ایرانی را تحریم کنیم».

کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران جرقه اعتراضات گسترده‌ای را در ایران زد که به سرعت شکلی ضدحکومتی به خود گرفت. ماموران امنیتی ایران اما این اعتراضات را به شدت سرکوب کردند. برآوردها حاکی از آن است که بیش از۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۲ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

این اعتراضات بر مذاکرات میان تهران و واشینگتن برای ازسرگیری توافق هسته‌ای هم تاثیر گذاشت و آن را پیچیده‌تر ساخت. جمهوری‌خواهان در کنگره که طی ماه‌های اخیر چندین قطعنامه الزام‌آور و غیرالزام‌آور مرتبط با نقض حقوق بشر و برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران به تصویب رسانده‌اند، تلاش می‌کنند که این موضوع همچنان مطرح بماند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG