لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان: بین ستاد ترامپ و مسکو تبانی نشده‌است


مایک کانوی، نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان
مایک کانوی، نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان

جمهوری‌خواهان در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند تحقیقات این کمیته در جریان پرونده روسیه و انتخابات سال ۲۰۱۶، به پایان می‌رسد. نمایندگان جمهوری‌خواه گفته‌اند مدرکی دال بر تبانی بین ستاد دونالد ترامپ و مسکو پیدا نکرده‌اند.

بر اساس بیانیه‌ای که ۲۱ اسفند در اختیار خبرنگاران گذاشته شده‌است، جمهوری‌خواهان می‌گویند آن‌ها با این موضوع که روسیه، با پخش تبلیغات و اخبار و گزارش‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، در تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا بوده، موافق هستند. با این حال، اعضای این حزب در مجلس نمایندگان، با یافته‌های سازمان اطلاعات مرکزی، آژانس امنیت ملی و پلیس فدرال آمریکا، دال بر تلاش مسکو برای «کمک به ترامپ» برای پیروزی بر رقیب دمکرات خود، هیلاری کلینتون، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، موافق نیستند.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در ژانویه سال ۲۰۱۷ با انتشار تحقیقات خود اعلام کردند که روسیه از طریق اقداماتی مثل رخنه در‌ ای‌میل مقام‌های ارشد حزب دمکرات و پخش اخبار جعلی و تبلیغات جانبدارانه در شبکه‌های اجتماعی، تلاش کرده بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع دونالد ترامپ، تاثیر بگذارد.

مایک کانوی، نماینده جمهوری‌خواه می‌گوید مصاحبه‌ها به پایان رسیده و نمایندگان در حال آماده‌کردن پیش‌نویس گزارش هستند. آقای کانوی می‌گوید «ما کاری به داستان‌پردازی نداریم. ما با واقعیت روبه‌رو هستیم، و هیچ مدرکی دال بر تبانی پیدا نکردیم».

بیانیه جمهوری‌خواهان در مورد نتایج کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در توئیتر خود گفته‌است: کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، پس از ۱۴ ماه تحقیقات طولانی و عمیق، به این نتیجه رسید که هیچ مدرکی مبنی بر تبانی یا تعاملات میان ستاد ترامپ و روسیه، برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ وجود ندارد.

از سوی دیگر آدام شیفت، نماینده ارشد حزب دمکرات در این کمیته، با این موضوع مخالفت کرده و گفته اعلام پایان‌یافتن تحقیقات، زودهنگام بوده‌است. آقای شیفت گفته «تاریخ در مورد این اقدام آن‌ها قضاوت سختی خواهد کرد».

یک سخنگوی جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز گفته نهادهای مربوطه همچنان از برآورد اعلام‌شده در ژانویه ۲۰۱۷ حمایت می‌کنند.

علاوه بر تحقیقات توسط کمیته‌هایی در کنگره ایالات متحده، یک مستشار ویژه و هیئت جداگانه‌ای از بازرسان، نیز مشغول انجام تحقیقات در مورد اتهام‌های واردشده به روسیه است. مستشار ویژه، رابرت مالر، را سال گذشته وزارت دادگستری آمریکا برای انجام تحقیقات منصوب کرد.

دولت روسیه همواره اتهامات واردشده به خود را رد کرده‌است. دونالد ترامپ نیز بارها تاکید کرده بین کارزار او و عوامل روسیه هیچ تبانی وجود نداشته؛ او گزارش‌های مربوط به تلاش برای مسدود کردن تحقیقات رابرت مالر، مستشار ویژه، را نیز تکذیب کرده است.

برپایه گزارش‌های اسوشیتدپرس و رویترز|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG