لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

تصویب دو طرح در مجلس نمایندگان آمریکا جهت محدود کردن اختیارات ترامپ برای جنگ با ایران


باربارا لی، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا (چپ)
باربارا لی، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا (چپ)

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است، روز پنجشنبه ۱۰ بهمن دو طرح را جهت محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده برای حمله نظامی به ایران تصویب کرد.

به گزارش «سی ان بی سی»، یکی از این دو طرح ، هرگونه استفاده از وجوه فدرال برای نیروهای نظامی در تهاجم احتمالی علیه ایران را بدون تصویب کنگره منع خواهد کرد. این طرح با ۲۲۸ موافق در مقابل ۱۷۵ رای مخالف تصویب شد.


طرح دیگر نیز مجوز جنگی سال ۲۰۰۲ را که جهت اقدام نظامی برای سرنگونی صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق مورد استفاده قرار گرفت، لغو می‌کند.

«سی ان بی سی» می‌گوید، این طرح باعث شده بود که از سال ۲۰۰۲ تاکنون رئیس جمهوری های آمریکا از این اختیار برخوردار باشند که علیه دشمنان جدید وارد جنگ بشوند.

این طرح با ۲۳۶ رای موافق و ۱۶۶ رای مخالف تصویب شود. در جریان رای گیری برای این طرح تعدادی از نمایندگان جمهوریخواهان به دموکرات های پیوستند.

این دو طرح‌ می‌بایست در سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است، هم به تصویب برسد.

طبق این گزارش، دموکرات‌ها نگران هستند که رویارویی بین ایران و آمریکا باعث شود که ایالات متحده در خاورمیانه وارد جنگی جدید شود.

به دنبال دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه بغداد، ایران دو پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را با موشک مورد حمله قرار دارد.

«سی ان بی سی» می‌گوید، به همین دلیل دموکرات‌ها به دنبال آن هستند تا اختیارات رئیس جمهوری آمریکا را محدود کنند. این در حالی است که دونالد ترامپ هشدار داده است این دو طرح را وتو خواهد کرد.

طرح اول که روز پنجشنبه درباره آن رای گیری شد توسط رو خانا، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا پیشنهاد شده بود که براساس آن دسترسی دولت دونالد ترامپ به وجوه فدرال در صورت اعلام جنگ مسدود می شود، ولی در صورتی که کنگره اعلام جنگ کند چنین منعی وجود نخواهد داشت.

طرح دوم که مجوز جنگ عراق را لغو می کرد را باربارا لی، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا پیشنهاد کرده بود که ۱۳۱ نماینده دموکرات از آن حمایت کرده بودند.

دونالد ترامپ روز گذشته در توییتی از کاهش نیروهای آمریکایی در عراق به پنج هزار نفر خبر داد و از نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه خواسته بود که بر اساس ندای قلب‌شان رای بدهند.

مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۹ دی قطعنامه‌ غیر الزام آوری را به تصویب رساند که تاکید می‌کرد دونالد ترامپ پیش از اقدام نظامی دیگری علیه ایران باید تایید کنگره را بگیرد.

XS
SM
MD
LG