لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

این مواد غذایی در زمان آلودگی هوا به کارتان می‌آیند


افزودن برگ نعنا، ریحان یا برش‌هایی از مرکبات به آب مصرفی روزانه، علاوه بر تغییر طعم و افزایش میزان مواد مغذی آب، به سم‌زدایی کمک می‌کند.
افزودن برگ نعنا، ریحان یا برش‌هایی از مرکبات به آب مصرفی روزانه، علاوه بر تغییر طعم و افزایش میزان مواد مغذی آب، به سم‌زدایی کمک می‌کند.

بالا رفتن آلاینده‌های موجود در هوا، باعث ایجاد یا افزایش مشکلات سلامتی می‌شود. مصرف برخی از مواد غذایی به کاهش اثرات بیماری‌زایی آلاینده‌ها و سم‌زدایی در بدن انسان‌ها کمک می‌کند. اصطلاح دتاکس یا سم‌زدا اصطلاحی است که در چند سال اخیر و اغلب با رواج نوشیدنی‌های سم‌زدا یا دتاکس باب شده است.

در حقیقت مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص در روزهایی که درصد آلاینده‌ها در هوا بالاست، اهمیت بسیاری دارند.

در مواردی که سیگاری و قلیانی هستید یا در اطراف شما استعمال دخانیات و دود دسته دوم وجود دارد، در کارگاه‌های مواد شیمیایی یا سالن‌های آرایش و ناخن کار می‌کنید، نیاز به این خوراکی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامین C، D، E و B از مهم‌ترین ویتامین‌ها در روزهای آلوده هستند، مرکبات، منابع خوب ویتامین C هستند، مصرف حداقل دو عدد لیمو ترش می‌تواند تا حدی نیاز به ویتامین را برآورده کند. توت فرنگی، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، گوجه سبز، سبزیجات برگ سبز تازه نظیر شنبلیله، جعفری و بروکلی منابع دیگر ویتامین C هستند.

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند
مرکبات سرشار از ویتامین C هستند

ویتامین E در روغن‌های خوراکی شامل روغن آووکادو، کانولا، زیتون، بادام زمینی، روغن تخمه کدو، مغزه‌های گیاهی، دانه‌ها شامل تخمه آفتابگردان و سبزیجات برگ سبز تیره از جمله اسفناج، بروکلی و یا غلات صبحانه‌ای غنی‌شده وجود دارد. اسید چرب امگا ۳ که در ماهی‌های آب‌های سرد و یا مکمل‌های غذایی وجود دارد از جمله مواد مغذی مفید است.

منیزیم موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله مواد معدنی مؤثر در پاکیزگی بدن است، از آنجا که سبزیجات نسبت به میوه‌ها قند کمتری دارند، توصیه به مصرف سبزیجات بیشتر و میوه کنترل شده است.

آنتی‌اکسیدان‌ها

در بدن انسان طی فرایندهای حیاتی نظیر متابولیسم، به خصوص زمانی که آلاینده‌ها وارد بدن می‌شوند، رادیکال‌های آزادی تشکیل می‌شوند که قادر به ایجاد مشکلات سلامتی زمینه برای افراد هستند. مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان قادر به کاهش اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد است.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز، شکلات تیره، سبزیجات سبز رنگ و میوه‌های رنگی در کنار محدودیت مصرف نمک، شکر و قندهای ساده، غذاهای سرخ کردنی و چربی‌های اشباع از کلیدهای حفظ سلامت در هوای آلوده هستند.

آب سالم و گوارا

در روزهایی که هوا آلوده است، آب بیشتری بنوشید. پس از برخاستن از خواب نوشیدن یک لیوان آب با دمای محیط می‌تواند عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن را بهبود دهد.

افزودن گیاهان از جمله برگ نعنا، ریحان یا برش‌هایی از مرکبات شامل لیمو و پرتقال و میوه‌های رنگی نظیر توت فرنگی، سیب، شاتوت، بلوبری، هلو و حتی هندوانه و خیار هر کدام به تنهایی یا مخلوط با برخی دیگر به پارچ آب مصرفی شما در روز، قادر به تغییر طعم و میزان مواد مغذی آب است. این نوع آب که حالا جزئی مواد مصرفی سالم‌زیستان شده، آب دتاکس نامیده می‌شود.

XS
SM
MD
LG