لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

توافق اولین ائتلاف سه‌حزبی آلمان نهایی شد؛ پایان صدرات ۱۶ ساله آنگلا مرکل


از راست به چپ: کریستیان لیندر، رئیس حزب دموکرات آزاد؛ اولاف شولتس، صدراعظم آینده آلمان و آنالنا بائربوک، از رهبران حزب سبز در مذاکرات اتئلاف
از راست به چپ: کریستیان لیندر، رئیس حزب دموکرات آزاد؛ اولاف شولتس، صدراعظم آینده آلمان و آنالنا بائربوک، از رهبران حزب سبز در مذاکرات اتئلاف

گزارش‌ها از برلین حاکی است که احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد پس از هفته‌ها رایزنی برای تشکیل کابینه ائتلافی آلمان سرانجام روز چهارشنبه سوم آذر به توافق رسیدند.

به‌علاوه، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد اولاف شولتس ۶۳ ساله، رهبر حزب سوسیال دموکرات، به مقام صدراعظمی خواهد رسید تا دوران صدارت دیرینه آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال پایان یابد.

جلسه رای اعتماد به آقای شولتس در ماه دسامبر در پارلمان فدرال آلمان، موسوم به بوندستاگ، برگزار می‌شود. اولاف شولتس از مارس ۲۰۱۸ در مقام وزیر دارایی و معاون صدراعظم آلمان مشغول به کار است.

این نخستین‌بار در تاریخ سیاسی آلمان است که یک دولت ائتلافی سه حزبی عهده‌دار امور این کشور می‌شود.

از حدود دو ماه پیش و در پی قطعی شدن نتایج انتخابات پارلمانی فدرال و شکست تاریخی ائتلاف محافظه‌کار (شامل احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) موسوم به «ائتلاف بزرگ»، مذاکرات میان سوسیال دموکرات‌ها، سبزها و لیبرال‌ها آغاز شد.

اولاف شولتس و رهبران دو حزب دیگر، روز چهارشنبه در نشستی خبری درباره چندوچون توافق انجام گرفته و برنامه دولت ائتلافی آینده آلمان توضیحاتی ارائه کردند.

بر اساس این توافق، در اولین اقدام قرار است در مکان‌هایی که به‌ویژه از افراد آسیب‌پذیر و در معرض خطر مراقبت می‌شود، واکسیناسیون اجباری وضع شود. با توجه به اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در آلمان و افزایش آمار مبتلایان، قابلیت تمدید این قانون نیز در نظر گرفته شده است.

آقای شولتس همچنین بر اهمیت یک «اروپای مقتدر» و دوستی با فرانسه و شراکت با ایالات متحده آمریکا به عنوان سنگ بنای اصلی سیاست خارجی دولت آلمان تاکید کرد؛ سنتی دیرینه که پس از جنگ جهانی دوم تاکنون ادامه یافته است.

در همین حال، روبرت هابک، از رهبران حزب سبزهای طرفدار محیط زیست، گفت کابینه فدرال آینده آلمان برای اجرای سیاست قطع تولید آلاینده‌های کربن تا سال ۲۰۳۰ و در مسیر دستیابی به اهداف معاهده اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس تلاش خواهد کرد.

از دیگر اهداف برنامه دولت ائتلافی آینده، قانونی کردن مصرف و فروش ماری‌جوانا در فروشگاه‌های دارای مجوز و همچنین موافقت با تابعیت چندگانه شهروندان عنوان شده است.

حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل ۶۷ ساله، در حال حاضر، درگیر رقابت بر سر تعیین رهبر آینده حزب و احیای میراث آن پس از سنگین‌ترین شکست انتخاباتی خود است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز و آناتولی/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG