لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

دیدبان حقوق بشر: حماس و تشکیلات خودگردان زندانیان فلسطینی را شکنجه می‌کنند


نیروهای پلیس فلسطین در جریان یک رژه
نیروهای پلیس فلسطین در جریان یک رژه

دیدبان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که حکومت خودگردان فلسطینی از یک سو و حماس از سوی دیگر، به صورت هدفمند فلسطینی‌های زندانی را شکنجه می‌کنند؛ فعالان و مخالفان سیاسی خود را تهدید و تعقیب می‌کنند و آزار آنها یک امر دائمی از زندگی مخالفان و فعالان فلسطینی است.

دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، نتایج تحقیقات خود را سه شنبه اول آبان در یک گزارش مشروح به صورت یک کتاب در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی نماینده جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین ۲۵ سال است بر کرانه باختری تسلط دارد. حماس یک جنبش اسلام‌گرا است و از ۱۱ سال پیش حاکمیت باریکه غزه را در دست دارد.

به گزارش اسوشیتدپرس براساس گزارش تحقیقاتی دیدبان حقوق بشر، رفتارهای این دو حکومت با بازداشتی‌ها و زندانیان و آزار و تعقیب فعالان هیچ تفاوتی ندارد.

باور عمومی این است که رفتارهای حماس با شهروندان غزه خشن‌تر است، اما دیدبان حقوق بشر می گوید که حکومت محمود عباس در کرانه باختری از یکسو مخالفان را به صورت سیستماتیک شکنجه و تعقیب می‌کند و از سوی دیگر، با ارتش و سازمان امنیت اسرائیل نیز همکاری دارد.

دیدبان حقوق بشر این تحقیقات دو ساله را از جمله بر اساس گفت‌وگو با ۱۵۰ فلسطینی، که اکثر آنها پیش تر در زندان‌های تشکیلات خودگردانی و حماس در بازداشت یا حبس بوده اند، تهیه کرده است.

دیدبان حقوق بشر این شکنجه‌ها را مصداق «جنایت علیه بشریت» دانسته است که با منشور حقوق انسانی سازمان ملل در تضاد است. تشکیلات خودگردانی که نماینده رسمی در سازمان ملل و نهادهای آن دارد این منشور را امضا کرده است.

دیدبان حقوق بشر از دادگاه بین المللی لاهه خواسته است این رفتارهای هر دو جنبش فلسطینی را بررسی کند؛ حکومت خودگردانی عضو رسمی این دادگاه است.

تام پورتئوس، از مقامات ارشد دیدبان حقوق بشر، در یک نشست خبری در نیویورک، مقامات هر دو حکومت فلسطینی را فرا خواند که حقوق انسانی فلسطینیان را تضمین کنند.

خشونت و تهدید و بازداشت از جمله شامل تظاهرکنندگانی می شود که برای درخواست‌های عادی، مانند گرفتن حقوق و بهبود شرایط زندگی، در تجمع‌های اعتراضی شرکت کرده اند.

تشکیلات خودگردانی و حماس، گزارش دیدبان حقوق بشر را رد کرده اند.

سرهنگ عدنان ضمیری، از مقامات ارشد امنیتی تشکیلات خودگردانی، گفته است که شهادت‌های داده شده، «دقیق نبوده است»؛ او حتی گفته افرادی که شهادت داده‌اند، «مورد بازپرسی قرار می‌گیرند»؛ معلوم نیست که این اظهارات تهدید تازه‌ای علیه شهادت‌دهندگان است یا قولی برای رسیدگی به رفتارهای مغایر با حقوق بشر از سوی نهادی که او رئیس آن است.

فرج الغول، یک عضو مجلس قانونگذاری حماس در غزه نیز گفت که گزارش «ناعادلانه بوده» و از دیدبان حقوق بشر دعوت می‌کند که از بازداشتگاه‌های حماس بازدید کند.

اما دیدبان حقوق بشر در فراخوانی، از همه کشورهایی که با هر دو حکومت فلسطینی در ارتباط هستند و به نهادهای امنیتی آنها کمک ارائه می کنند، خواسته است تا این وضع ادامه دارد، این همکاری‌ها را قطع کنند.

XS
SM
MD
LG