لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

دیدبان حقوق بشر: هزاران بیمار روانی در جهان در غل و زنجیر نگهداری می‌شوند


کنیا در قاره آفریقا
کنیا در قاره آفریقا

دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه، ۱۵ مهرماه، در گزارشی گفت صدها هزار زن و کودک و مرد در ۶۰ کشور جهان به دلیل بيماری روانی با غل و زنجیر نگهداری می‌شوند.

این نهاد در بخشی از گزارش خود می‌گوید که خانواده‌ها و نهادهای مسئول بدون آگاهی یا حمایت پزشکی لازم این افراد را بر خلاف میل‌شان به بند می‌کشند، چون معتقدند آنها جادو شده یا مرتکب گناه شده‌اند. این افراد در شرایط اسفبار و غیرانسانی در محیط‌های بسیار کوچک حبس شده و مجبورند همان جا غذا بخورند، بخوابند و قضای حاجت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیدبان حقوق بشر در این گزارش که در آستانه روز جهانی سلامت روان، ۱۹ مهرماه، برابر با ده اکتبر، منتشر شده با استناد به بیش از ۸۰۰ مصاحبه وضعیت بیماران و معلولان روانی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، اندونزی ، نیجریه و مکزیک را بررسی کرده و می‌گوید بسیاری از این افراد سال‌ها در طویله، قفس یا به درختان به زنجیر کشیده می‌شوند.

کریتی شارما، پژوهشگر ارشد حقوق معلولان در دیدبان حقوق بشر، در مصاحبه‌ای گفت: «به زنجیر کشیدن این افراد در تمامی ادیان، طبقات اجتماعی و فرهنگ‌ها رایج است و در سراسر کشورهای جهان به چشم می‌خورد.»

کشورهایی که در این گزارش از آنها نام برده شده تاکنون واکنشی نشان نداده و وزارت خارجه چین و وزارت بهداشت مکزیک به سوالات خبرگزاری رویترز در این زمینه پاسخ ندادند.

سخنگوی وزارت بهداشت نیجریه گفت مقامات مسئول تاکنون این گزارش را ندیده و در نتیجه حاضر نشد اظهار نظر کند.

سخنگوی وزارت امور اجتماعی اندونزی نیز گفت دولت اين کشور در سال ۲۰۱۹ به زنجیر کشیدن افراد مبتلا به بیماری روانی را ممنوع کرده و خاطیان را جریمه می‌کند.

سال گذشته در پی حمله نیروهای دولتی به یک مرکز «بازپروری اسلامی» در نیجریه مشخص شد که تعداد زیادی از مردان و پسران خردسال در این محل به زنجیر کشیده شده و مورد سوءاستفاده و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

دیدبان حقوق بشر در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید در مراکز خصوصی، سنتی و یا مذهبی در سراسر جهان به این افراد غذای کافی داده نمی‌شود، به زور به آنها دارو می‌دهند و به کارگیری خشونت جسمی و آزار و سوء استفاده جنسی امر رایجی است.

پژوهشگران این نهاد همچنین می‌گویند این نوع خدمات به یک «تجارت پردرآمد» بدل شده است.

دیدبان حقوق بشر می‌افزاید یکی از دلایل اصلی به بند کشیدن افراد نگرانی خانواده‌ها از احتمال فرار آنها و آسیب زدن به خود یا دیگران است.

در سال ۹۴ خبرگزاری مهر در ایران گزارش داده بود که یکی از مراکز نگهداری معلولان در استان البرز به دلیل «اثبات شکنجه و اذیت و آزار» پلمب شده و والدین «تعداد زیادی» از این معلولان نیز از مدیر این مرکز شکایت کرده‌اند.

در این گزارش با اشاره به گفته‌های والدین تعدادی از معلولان ذهنی و جسمی این مرکز و همچنین گزارش بازرسان، مواردی چون «ضرب و شتم»، «سگ‌درمانی» و «زنجیر درمانی» به عنوان نمونه‌هایی از «شکنجه» معلولان ذکر شده بود.

XS
SM
MD
LG