لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

انتقاد دیدبان حقوق بشر از استفاده مکرر روسیه از بمب خوشه‌ای در اوکراین


عکسی که دادستانی اوکراین از بمب خوشه‌ای روسی منتشر کرده است
عکسی که دادستانی اوکراین از بمب خوشه‌ای روسی منتشر کرده است

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی ویژه که روز پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، منتشر شد با تاکید بر استفاده «مکرر» روسیه از بمب خوشه‌ای این کشور را مسئول جان صدها غیرنظامی و تخریب خانه‌ها و بیمارستان‌ها و مدارس دانست.

در گزارش این سازمان حقوق بشری همچنین اشاره شده است که نیروهای اوکراینی نیز «دست‌کم یک بار» از بمب خوشه‌ای در جنگ با روسیه استفاده کرده‌اند.

مری وِرهَم، از مدیران این سازمان و نویسنده گزارش ویژه، نوشته است: «استفاده مکرر نیروهای روسیه از بمب خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت اوکراین موجب آسیب و رنج فوری و درازمدت بر مردم است و باید بلافاصله متوقف شود.»

خانم ورهم در ادامه از اوکراین نیز می‌خواهد که از کاربرد این سلاح ممنوعه در جنگ دست بردارد.

بر اساس قطعنامه کنوانسیون بمب‌های خوشه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در ایرلند تصویب شد و در سال ۲۰۱۰ به قانون بین‌المللی الزام‌آور تبدیل شد، کاربرد بمب خوشه‌ای در جنگ ممنوع است. ۳۰ کشور این کنوانسیون را امضا کرده‌اند که روسیه و اوکراین جزء آنها نیستند.

بر همین اساس، دیدبان حقوق بشر در گزارش خود از هر دو کشور خواسته است که ضمن عدم استفاده از بمب خوشه‌ای، به این معاهده بین‌المللی بپیوندند.

گزارش دیدبان حقوق بشر همراه است با مدارک و شواهدی از استفاده روسیه از بمب خوشه‌ای در شهرهای چرنیهیف، خارکیف و میکولایِف. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که «صدها مورد» از حمله با بمب خوشه‌ای توسط روسیه در این جنگ گزارش شده است.

در بیش از ۷۰ روزی که از آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده، هزاران نفر جان خود را از دست داده و چندین شهر تقریبا با خاک یکسان شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر قرار است گزارش خود را هفته آینده در کنوانسیون بمب‌های خوشه‌ای در مقر سازمان ملل در ژنو ارائه کند.

XS
SM
MD
LG