لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

کاخ سفید: حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ باید متوقف شود


جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید
جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر گفت، حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ باید متوقف شود و آمریکا و شرکایش به محافظت از کشتی‌ها در مقابل این حملات ادامه خواهند داد.

شبه‌نظامیان حوثی که کنترل بخش وسیعی از یمن را پس از سال‌ها جنگ به دست گرفته‌اند، از ماه گذشته یک رشته حملات پهپادی و موشکی را به کشتی‌های بین‌المللی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، آغاز کرده‌اند و این حملات را پاسخی به تهاجم اسرائیل به نوار غزه دانسته‌اند.

آقای کربی در یک نشست خبری گفت: «حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ باید متوقف شود.»

حمله به کشتی‌ها در این منطقه می‌تواند به یک اختلال دیگر در شبکه انتقال کالا و مواد خام، شبیه به آن‌چه در دوران همه گیری کووید ۱۹ روی داد، منجر شود و همین امر، نیروی دریایی آمریکا را واداشته است تا یک ائتلاف گسترده از نیروهای دریایی کشورهای مختلف برای گشت‌زنی و محافظت از مسیرهای کشتیرانی در نزدیکی یمن تشکیل دهد.

جان کربی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی به آمریکا گفته‌اند که به شرط آن‌که واشینگتن از آتش‌بس در غزه حمایت کند، آنها نیز در عملیاتی چندملیتی و به فرماندهی آمریکا برای ایمن ساختن تجارت در دریای سرخ مشارکت خواهند کرد، گفت: «نمی‌خواهم در اینجا به مرور مذاکرات دیپلماتیک و این‌گونه جزئیات بپردازم.»

او افزود: «هر دو این کشورها در بخشی از مسائل منطقه، مشارکت مهمی با آمریکا دارند. به‌علاوه، این آنها هستند که باید درباره سطح مشارکت خود صحبت کنند.»

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: «عضویت در ائتلاف ما به دلخواه است و هر کشوری باید خودش تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مشارکت کند یا نه و تحت چه شرایطی می‌خواهد مشارکت کند. ما به این موضوع احترام می‌گذاریم. ایده ما در مجموع این است که از حقوق خودمختاری آنها محافظت کنیم و این همان کاری است که داریم انجام می‌دهیم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG