لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

آمریکا شهرک‌نشینان و دو پاسگاه اسرائیل در کرانه باختری را تحریم کرد


نمایی از یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی
نمایی از یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی

دولت جو بایدن روز پنج‌شنبه با متهم کردن دو پاسگاه اسرائیلی و سه شهرک‌نشین یهودی به تضعیف ثبات در کرانه باختری، آنها را تحریم کرد و از اسرائیل خواست که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از خشونت‌های شهرک‌نشینان انجام دهد.

وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای پاسگاه‌های موسوم به «مزرعه موشه» و «مزرعه تزوی» را مرکز اعمال خشونت علیه فلسطینیان دانسته و تاکید کرده که خشونت‌های شهرک‌نشینان مانعی برای دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطین است.

دولت ایالات متحده ماه گذشته میلادی چهار اسرائیلی را متهم کرد که در خشونت‌های شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌های کرانه باختری نقش داشته‌اند و به این وسیله ناخشنودی را از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نشان داد.

واشینگتن ضمن ابراز ناامیدی شدید از افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی در جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس، بارها از اسرائیل خواسته شهرک‌نشیان خشونت‌طلب را محاکمه کند و در عین حال از چراغ سبز دولت نتانیاهو به گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین انتقاد کرده و آن را مانع اجرای طرح دو دولت و دو کشور دانسته است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، تاکید کرد که واشینگتن علیه کسانی که به گفته او در خشونت‌های شدید نقش دارند و صلح و ثبات را در کرانه باختری تهدید می‌کنند، دست به اقدام می‌زند.

وی در یک نشست خبری گفت: «این مسئله حائز اهمیتی است که اسرائیل برای توقف خشونت شهرک‌نشینان و پاسخ‌گو کردن کسانی که مسئول آن هستند دست به اقدامات بیشتری بزند، آن هم نه فقط به خاطر قربانیان این خشونت‌ها، بلکه به خاطر امنیت خود اسرائیل و موقعیتش در جهان.»

این تحریم‌ها به بلوکه شدن دارایی‌هایی افرادی که هدف واقع شده‌اند می‌انجامد و آمریکایی‌ها از انجام معامله با آنها منع می‌شوند. اما مشخص نیست تحریم پاسگاه‌های اسرائیلی چگونه خواهد بود و چه تاثیری بر آن می‌گذارد.

بانک‌های اسرائیلی در ماه فوریه اعلام کردند که علی‌رغم مخالفت دولت اسرائیل از تحریم‌های ایالات متحده تبعیت می‌کنند و کسانی که هدف تحریم واقع شده بودند اعلام کردند که حساب‌های بانکی آنها بلوکه شده.

واشینگتن در عین حال گفته که شهرک‌نشیان خشونت‌طلب از دریافت ویزای ایالات متحده منع خواهند شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG