لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

مشاور امنیت ملی اسرائیل: به دفعات در یک سال گذشته در ایران عملیات انجام داده‌ایم


ایال خولاطا می‌گوید اسرائیل ابایی ندارد که به آمریکایی‌ها بگوید با آنها اختلاف دارد.
ایال خولاطا می‌گوید اسرائیل ابایی ندارد که به آمریکایی‌ها بگوید با آنها اختلاف دارد.

ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل شامگاه پنجشنبه به عنوان نخستین مقام این کشور عملیات اسرائیل در خاک ایران در یک سال گذشته را تایید کرد.

ایال خولاطا در مصاحبه با کانال ۱۳ در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل به تنهایی و حتی در صورت فشار آمریکا علیه ایران اقدام خواهد کرد، گفت که اسرائیل در یک سال گذشته به دفعات در ایران دست به عملیات زده است.

مشاور امنیت ملی اسرائیل که پس از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اورشلیم، صحبت می‌کرد، تصریح کرد: «رئیس جمهوری بایدن همیشه گفته است که راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد، اما در صورت نبود راه حل‌های دیگر، از نیروی نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد. من شنیده‌ام که رئیس جمهور ایالات متحده این را می‌گوید، و یکی از گفته‌های معروف او این است که «قدرت‌ها بلوف نمی‌زنند» - بنابراین این حرف را باید جدی گرفت.»

ایال خولاطا تصریح کرد: «ما ابایی نداریم از این که به آمریکایی‌ها بگوییم که متفاوت فکر می‌کنیم، یا حتی در ایران اقدام می‌کنیم.»

او اضافه کرد: «اسرائیل هر طور که صلاح بداند عمل خواهد کرد. ما در یک سال گذشته اقدامات زیادی در ایران انجام داده‌ایم و ایالات متحده از ما حمایت می‌کند. ما با منطق و مسئولیت عمل می‌کنیم، و همه می‌توانند ببینند که این به روابط بین رئیس‌جمهور آمریکا و اسرائیل آسیب نمی‌زند.»

اگرچه چندین مقام ارشد اسرائیلی قبلاً بدون معرفی خود عملیات موساد در ایران در سال ۲۰۲۲ را تأیید کرده بودند و برخی منابع آمریکایی نیز این عملیات را به اسرائیل نسبت‌داده بودند، ایال خولاط نخستین مقام رسمی است که علنی عملیات اسرائیل را در خاک ایران تایید می‌کند.

جروزالم پست می‌گوید، شماری از مقام‌های هسته‌ای، افراد مرتبط با برنامه هوا-فضا ، برنامه پهپادی و نیروهای سپاه پاسداران در خردادماه سال جاری هدف یک موج از ترورهایی قرار گرفتند که مقام‌های ایران آنها را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

پیش از این نیز منابع خارجی شماری از اقدامات در هدف قرار دادن افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را به اسرائیل نسبت داده بودند.

شبکه تلویزیونی خبری سی‌ان‌ان ۳۱ خرداد سال جاری گزارش داد که اسرائیل همزمان با گسترش عملیات خود علیه صنایع و افراد مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران، برخلاف سنت معمول دولت آمریکا را در «بی‌خبری گذاشته است».

تا پیش از این، ضربه زدن به دانشمندان هسته‌ای در یک بازه زمانی نسبتا طولانی صورت گرفته بود. محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، روز هفتم آذر ۱۳۹۹ در حومه تهران کشته شد. این موعد چند سال بعد از آن بود که یکی دیگر از مهره‌های برنامه اتمی ایران از پای درآمده بود.

اما از روز اول خرداد که حسن صیاد خدایی، افسر نیروی قدس سپاه پاسداران، در تهران کشته شد، تا آخرین روز این ماه، مرگ‌هایی مشکوک در نقاط مختلف ایران رخ داد و چند عملیات علیه صنایع دفاعی ایران صورت گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در مورد مرگ حسن صیاد خدایی آن را به صراحت به اسرائیل نسبت داد.

پیش از کشته شدن حسن صیاد خدایی، رسانه‌های اسرائیل صدا و تصویری از یک مرد با نام «منصور رسولی» منتشر کرده بودند. فردی که به صدای «بازجویان» خود پاسخ می‌داد و «اعتراف» می‌کرد که (حکومت ایران) از او خواسته تا یک اسرائیلی در ترکیه و یک خبرنگار در فرانسه و یک ژنرال آمریکایی در آلمان را به قتل برساند.

همچنین یک مقام ارشد نظامی ایران انفجار روز چهارم خرداد در صنایع پارچین را «خرابکاری صنعتی» نامید.

در اوایل خردادماه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که تاسیسات فن‌آوری موشکی، هسته‌ای و پهپادی وزارت دفاع ایران در مرکز نظامی پارچین در حومه تهران هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

به گزارش رسانه‌های ایران در «حادثه در پارچین»، احسان قدبیگی، مهندس جوان اراکی، کشته و یک تن دیگر هم زخمی شد.

نهم خردادماه گزارش‌هایی در خصوص مرگ مشکوک ایوب انتظاری، «دانشمند صنایع هوافضا» در کانون توجه قرار گرفته و استاندار یزد او را «شهید» خواند.

روزنامه کویتی القبس روز ۱۵ خرداد نوشته است که دکتر ایوب انتظاری، مسئول برخی پروژه‌های صنایع هوافضا در یزد، دو ساعت بعد از آن‌که به یک مهمانی شام دعوت شد و به خانه بازگشت، بر اثر خونریزی داخلی ناشی از مسمومیت غذایی، جان باخت.

علی اسماعیل‌زاده، سرهنگ پاسدار عضو نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز نهم خردادماه «با افتادن از بالکن خانه خود در کرج» کشته شد.

چند روز بعد هم، رسانه‌های اسرائیل از مرگ «کامران ملاپور، دانشمند جوانی که در سایت هسته‌ای نطنز کار می‌کرد» خبر دادند.

روز ۲۲ خرداد هم خبرگزاری فارس گزارش داد که محمد عبدوس، یکی از کارکنان هوافضای سمنان «در مأموریت» کشته شده ولی بعدتر وزارت دفاع او را از کارکنان این وزارتخانه در سمنان معرفی کرد؛ جایی که مرکز پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر ایران موسوم به «پایانه فضایی امام خمینی» در آن قرار دارد.

«سپاه روح‌الله»، شاخه سپاه در استان مرکزی، نیز در همان روز، در بیانیه‌ای از کشته شدن علی کمانی، عضو دیگر یگان هوافضای سپاه «در سانحه رانندگی» خبر داد، و آیین خاکسپاری‌ او روز ۲۴ خرداد در خمین برگزار شد.

جروزالم پست ۲۳ خرداد نوشته بود که عبدوس و کمانی در زمینه ساخت پهپادها فعالیت می‌کردند.

غریب‌ترین مورد اما از این رشته مرگ‌های مشکوک، نام وهاب فرامرزیان را بر خود داشت. تنها یک اعلامیه بستگان در مورد مرگ «ستوان یکم نیروی هوافضای سپاه» در فضای اجتماعی منتشر شد، و تشییع جنازه‌‌اش روز ۲۶ خرداد در روستای زادگاهش، قرطاول در شهرستان مراغه در استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

با استفاده از تایمز اسرائیل و جروزالم پست و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG