لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

۳۷ سازمان حقوق بشری خواستار توجه فوری جامعه جهانی به بازداشت گسترده شهروندان کُرد شدند


۳۷ سازمان حقوق بشری و نهاد مدنی در نامه‌ای خواستار توجه فوری جامعه جهانی به موج گسترده بازداشت شهروندان کُرد در یک ماه و نیم گذشته شده‌اند.

در این نامه که به امضای سازمان‌هایی چون دیده‌بان حقوق بشر، کمپین حقوق بشر ایران، عفو بین‌الملل و شبکه حقوق بشر کُردستان رسیده، ضمن اشاره به این که مقامات ایرانی تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد علت این بازداشت‌ها ارائه نداده‌اند از اخذ «اعترافات اجباری» از این افراد که بعدتر ممکن است در دادگاه‌ها تحت عنوان جرایم امنیتی مورد استناد قرار گیرد، ابراز نگرانی شده است.

بر اساس گزارش‌ها از ۱۷ دی تا ۱۴ بهمن ۹۹، دست کم ۹۶ نفر شامل ۸۸ مرد و ۸ زن که همگی از فعالان مدنی، سیاسی، کارگری، محیط زیستی و دانشجویی کُرد بوده‌اند در استا‌ن‌های آذربایجان غربی، البرز، تهران، کردستان و کرمانشاه دستگیر شده‌اند.

به گفته منابع آگاه، بیشتر این دستگیری‌ها بدون ارائه حکم قضایی انجام شده است.

در نامه ۳۷ سازمان حقوق بشری و نهاد مدنی همچنین آمده است که از میان افرادی که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند، دست‌کم ۴۰ نفر در وضعیت «ناپدیدشدگی قهری» قرار دارند و مقامات از اعلام هر گونه اطلاعات در مورد سرنوشت و محل نگهداری آنها به خانواده‌هایشان خودداری می‌کنند.

در این نامه همچنین با انتقاد از نقض گسترده و نظام‌یافته حقوق بشر آمده است: «ما از اینکه عاملان و آمران بازداشت‌های خودسرانه، ناپدیدسازی‌های قهری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها مورد تحقیق و تعقیب و محاکمه قرار نمی‌گیرند و از مناصب قدرت برکنار نمی‌شوند، به شدت نگران هستیم.»

در نامه مذکور همچنین ضمن اشاره به عدم دسترسی بازداشت‌شدگان به وکیل درباره خطر جدی شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها از جمله اخذ اعترافات اجباری ابراز نگرانی شده است.

بر اساس گزارش‌های گروه‌های حقوق بشری کُرد، در سال میلادی ۲۰۲۰ بیش از ۵۰۰ شهروند کُرد ایران به جرایم امنیتی متهم شده‌اند که از میان آ‌ها حداقل ۱۵۹ نفر به دوره‌های حبس از یک ماه تا ۱۷ سال محکوم شدند و چهار نفر حکم اعدام گرفته‌اند.

از شناخته‌شده ترین فعالان زندانی کُرد در ایران می‌توان به زینب جلالیان اشاره کرد.

خانم جلالیان متولد ۱۳۶۱ است و از آذرماه ۱۳۸۶ با حکم حبس ابد، سنگین‌ترین حکم در میان زندانیان سیاسی زن، در زندان به سر می‌برد.

او سال ۸۸ به اتهام محاربه با عضویت در گروه پژاک به اعدام محکوم شده بود که به گفته وکیلش با یک درجه تخفیف و با عفو رهبری این حکم تبدیل به حبس ابد شد.

XS
SM
MD
LG