لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

صدها شهرک‌نشین اسرائیلی ده‌ها خانه و خودروی فلسطینیان را به آتش کشیدند


نمای هوایی از خانه‌ها و خودروهای به آتش کشیده‌شده فلسطینی توسط گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی
نمای هوایی از خانه‌ها و خودروهای به آتش کشیده‌شده فلسطینی توسط گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی

صدها تن از اسرائیلی‌های شهرک‌نشین با حمله به یک شهرک فلسطینی و روستاهای همجوار، ده‌ها خانه و خودروی فلسطینیان را به آتش کشیدند.

این اقدام که تاکنون دست‌کم یک کشته برجای گذاشته است، در واکنش به قتل دو برادر اسرائیلی در حمله یک یا دو مرد مسلح فلسطینی در کرانه باختری صورت گرفت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شماری از سیاستمداران راستگرا و مذهبی عضو ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو از حملات شهرک‌نشین‌ها به فلسطینیان علنا حمایت کرده و آن را «نشان قدرت واقعی اسرائیل» و مؤثرتر از اقدامات ارتش و نیروهای امنیتی توصیف کردند.

هَلِل و یگل یَنیو، دو برادر ۲۳ و ۲۰ ساله ساکن یک شهرک اسرائیلی‌نشین، روز هفتم اسفند با شلیک یک یا دو مرد فلسطینی در چهارراهی در جاده کرانه باختری کشته شدند. مهاجم یا مهاجمین متواری شده‌اند.

به گزارش شبکه کان، دو دقیقه پیش از تیراندازی به خودروی این دو برادر، اتومبیل حامل بتسال‌ال اسموت‌ریچ، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» که وزیر دارایی است، از همین جاده و چهارراه عبور کرده بود.

رئیس شورای شهرک‌نشین‌ها نیز تأیید کرد که خود او هم در فاصله بسیار نزدیک در این جاده شاهد این حمله بود.

شمار کشته‌های اسرائیلی در عملیات خشونت‌بار فلسطینیان در کمتر از پنج هفته اخیر، به ۱۳ تن افزایش یافته است.

این در حالی است که یکی از وعده‌های بنیامین نتانیاهو و سیاستمداران حامی او در دولتی که تشکیل دادند، تقویت امنیت اسرائیلی‌ها بود.

حمله مسلحانه روز هفتم اسفند چند روز پس از کشته شدن ۱۱ فلسطینی در جریان عملیات نیروهای امنیتی اسرائیلی در شهر نابلس رخ داد.

اسرائیل گفته بود که عملیات نابلس را با هدف دستگیری دو فلسطینی آغاز کرد که با پیچیده شدن عملیات، به انفجار یک خانه بر سر دو مظنون و ساکنین دیگر، شامل یک مرد ۶۶ ساله، به پایان رسید. ۱۰۲ فلسطینی دیگر نیز در آن رویداد زخمی شدند.

از آغاز سال جاری میلادی دست‌کم ۳۵ فلسطینی کشته شده‌اند. سال پیش نیز مرگبارترین سال در ۱۶ سال گذشته بود که دست‌کم ۱۷۱ فلسطینی، شامل ۳۰ کودک، تنها در بخش کرانه باختری کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه‌شب از اسرائیلی‌ها خواست از این‌که خود مجری قانون شوند، خودداری کنند و اجازه دهند که نیروهای امنیتی عاملین حمله منجر به قتل دو برادر اسرائیلی را بیابند.

علیرغم این درخواست‌، صدها تن از شهرک‌نشینان افراطی با یورش به شهرک حواره در نزدیکی شهر نابلس و روستاهای اطراف، ده‌ها خانه و خودروی فلسطینیان را به آتش کشیدند. شعله‌های آتش و دود ناشی از حریق‌ تا ساعت‌ها آسمان منطقه را دربرگرفته بود. خساراتی بسیار سنگین به خانه‌ها وارد و ده‌ها خودرو منهدم شد.

یک فلسطینی ۳۷ ساله از ساکنان روستای زعتره با شلیک گلوله کشته و ده‌ها فلسطینی دیگر زخمی شدند. معلوم نیست او با گلوله نیروهای اسرائیلی کشته شد یا به‌دست شهرک‎‌نشین‌های مسلح.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، در برابر این رویدادها سکوت کرده است.

اما زویکا فوگل، سیاستمدار عضو جنبش «اقتدار یهودی»، که جنبش تحت رهبری آقای بن‌گویر است، به یک شبکه رادیویی اسرائیل گفت: «بستن حواره و سوختن آن، چیزی است که مایل به دیدن آن بودم. ما این‌طور می‌توانیم به بازدارندگی برسیم».

شمار دیگری از سیاستمداران راستگرا و مذهبی از اقدامات شهرک‌نشین‌ها حمایت کردند.

در مقابل، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، به آتش کشیدن شهرک حواره و روستاهای اطراف را نتیجه وجود دولت افراطی بنیامین نتانیاهو و تشویق این گونه اقدامات از سوی مهره‌های رادیکال در میان تصمیم‌گیرندگان دولتی نامید.

آقای لاپید گفت: تروریست‌ها دوباره سر برآورده‌اند، ارتش گیج شده و به جای تعقیب قاتلان دو برادر اسرائیلی، ناچار است با ترور یهودی مقابله کند.

ژنرال بنی گانتز، یکی دیگر از سران اپوزیسیون، در مورد رویدادهای داخلی اسرائیل گفت کشورش در آستانه «یک فاجعه امنیتی» داخلی قرار گرفته است.

بحران میان اسرائیل و فلسطینیان در حالی شدت گرفته که هیئت‌های ارشد امنیتی اسرائیلی و فلسطینی با حضور نمایندگانی از مصر، روز یکشنبه به درخواست آمریکا و با میزبانی اردن در بندر عقبه دیدار کرده بودند تا در آستانه ماه رمضان، مانع از وخیم‌تر ‌شدن اوضاع شوند.

اما هنوز نشست پنج‌جانبه اردن به پایان نرسیده بود که وزیران ارشد دولت بنیامین نتانیاهو گفتند آنان هیچ تعهدی به اجرای قول‌های داده شده در آن جلسه ندارند و حاضر نیستند شهرک‌سازی‌ها متوقف شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، با نکوهش شدید حملات شهرک‌نشین‌ها به جان و مال فلسطینیان گفت: «این اقدامات تروریستی در سایه حمایت نیروهای اشغالگر» صورت گرفته و دولت اسرائیل مسئول آن است.

سازمان‌های مسلح فلسطینی گفتند که انتقام یورش یکشنبه‌شب را خواهند گرفت.

دولت آمریکا و اتحادیه اروپا با نکوهش قتل اسرائیلی‌ها، حملات شهرک‌نشین‌ها به فلسطینیان را تقبیح کرده و طرفین را به شکیبایی فراخواندند.

این وضعیت در حالی است که اسرائیل در دوره جاری با بحران تغییرات قوه قضائیه نیز روبروست که بخشی از جامعه این کشور آن را «کودتای حکومتی» می‌داند.

شماری از سیاستمداران اسرائیلی تاکید دارند که این رویدادها بزرگ‌ترین چالش موجودیتی در ۷۵ سال تأسیس کشورشان است. اوضاع اخیر، شرایط اقتصادی اسرائیل را نیز به‌شدت بی‌ثبات کرده است.

XS
SM
MD
LG