لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

۶۰۰ هزار تبعه غیرمجاز «پس از استرداد» به ایران بازگشته‌اند


وزیر کشور ایران می‌گوید سال گذشته ۷۳۰ هزار نفر از اتباع «غیرمجاز» افغان به این کشور بازگردانده شدند، اما ۶۰۰ هزار نفر از آنها دوباره به ایران بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه ۲۲ مرداد، در کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد که این وزارتخانه «به صورت جدی ساماندهی اتباع غیرمجاز بیگانه» را در دستور کار خود دارد.

آقای رحمانی فضلی پیش از این نیز اعلام کرده بود که به دلیل عدم کنترل مرزهای شرقی ایران، «اتباع غیرمجاز» افغان پس از بازداشت و اخراج دوباره به ایران باز می‌گردند.

پیش از این برخی مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند که با وجود اخراج سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از اتباع افغان که فاقد مدارک اقامت هستند، آمار اتباع افغان در ایران تغییری نکرده است.

بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۵۸۴ هزار نفر از اتباع افغان در ایران زندگی می‌کنند، اما برخی از مقام‌های دولتی تعداد اتباع افغان در ایران را حدود سه میلیون نفر اعلام می‌کنند.

دولت ایران در سال‌های گذشته مقرراتی را برای بازگشت اتباع افغان به کشورشان از جمله «آیین‌نامه تسریع در روند بازگشت اتباع افغان» تصویب کرده است که محدودیت‌هایی را برای اتباع افغان که اجازه اقامت در ایران را ندارند، به دنبال دارد.

دولت ایران همچنین روز ۲۲ تیر۹۳ در بخشنامه‌ای اشتغال اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی ایران را ممنوع کرده بود.

در سال‌های گذشته در تعدادی از استان‌های ایران از جمله فارس، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، گلستان، مرکزی و یزد نیز اقامت افغان‌ها ممنوع اعلام شده است.

تصویب این بخشنامه‌ها و قوانین موضوع بحث‌های دامنه‌داری در جامعه مدنی ایران بوده‌ و اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است.

با این حال پیش از این گزارش‌هایی درباره استفاده پیمانکاران شهرداری از اتباع افغان فاقد اجازه کار برای جمع‌آوری زباله منتشر شده بود.

در همین حال عباسعلی قلی‌زاده، معاون اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد، در یک همایش گفته بود که ۲۴ هزار مهاجر افغان برای پیمانکاران شهرداری تهران کار می‌کنند که تنها ۱۶ درصد از آنها «کارت کار» دارند.

XS
SM
MD
LG