لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای مجارستان و حامی پوتین، برنده انتخابات شد


نتایج نهایی و رسمی انتخابات سراسری مجارستان حکایت از پیروزی حزب ناسیونالیست فیدز به رهبری ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای این کشور، دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس نتایج دفتر انتخابات مجارستان پس از شمارش ۹۴ درصد آرا، حزب فیدز با کسب ۵۳ درصد آرا در مقابل ائتلاف اپوزسیون که ۳۵ درصد آرا را کسب کرده، برنده انتخابات اخیر مجارستان شده است.

پیروزی دوباره حزب فیدز در انتخابات مجارستان در حالی صورت گرفته است که پیتر مارکی زی، محافظه‌کار پیشتاز لیست اپوزیسیون و رقیب اصلی ویکتور اوربان با اشاره به اخراج خود و سایر رقبا از رسانه‌های داخلی، انتخابات اخیر را «یک مبارزه نابرابر» خوانده است.

در همین حال مارتون گیونگیوسی از اعضای حزب راستگرای جوبیک از ائتلاف اپوزیسیون نیز از وقوع برخی «سوءاستفاده‌ها» در انتخابات روز یک‌شنبه خبر داده بود.

انتخاب دوباره ویکتور اوربان که طولانی‌ترین دوره رئیس دولت در اتحادیه اروپا را برعهده داشته است، از این جهت برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد که او متحد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شمار می‌رود.

اپوزیسیون مجارستان در طول پنج هفته تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خواستار حمایت از کشور همسایه و همکاری با ناتو و اتحادیه اروپا شده بود، اما ویکتور اوربان با وجود پذیرش چندصد هزار پناهجوی اوکراینی بر «بی‌طرفی» کشورش و حفظ روابط اقتصادی با مسکو از جمله واردات گاز و نفت از این کشور تاکید کرده بود.

آقای اوربان پیش از اعلام نتایج رسمی، طی یک سخنرانی ده دقیقه‌ای برای مسئولات حزب فیدز و حامیان خود در بوداپست گفت که این انتخابات یک «پیروزی عظیم» برای حزب او بوده است و «حتی از کره ماه هم می‌توانید آن را ببینید و حتما از بروکسل هم قابل مشاهده است.»

او در آخرین سخنرانی انتخاباتی خود نیز ادعا کرد که تامین تسلیحاتی اوکراین – چیزی که اوکراین بر خلاف دیگر کشورهای همسایه اوکراین در اتحادیه اروپا از آن سر باز زده است – این کشور را به یک هدف نظامی تبدیل می‌کند و همچنین تحریم واردات انرژی از روسیه به اقتصاد مجارستان ضربه می‌زند.

نخست‌وزیر مجارستان بارها گفته است که: «این جنگ ما نیست. ما نباید داخل آن بشویم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/ف.ع
XS
SM
MD
LG