لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

آژانس تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در ایران را تایید کرد


نمایی از تاسیسات غنی سازی نطنز (عکس از آرشیو)
نمایی از تاسیسات غنی سازی نطنز (عکس از آرشیو)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در روز شنبه ۲۸ فروردین تایید کرد که ایران تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را آغاز کرده است.

روز جمعه همزمان با دور دوم مذاکرات کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین٬ پایتخت اتریش برای احیای این توافق مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که اولین محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را تولید کرده‌اند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرده است، آژانس امروز آغاز تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد‌ی توسط ایران را در تاسیسات غنی سازی نطنز مورد راستی آزمایی قرار داد.

در بیانیه آژانس همچنین آمده است، طبق اعلام ایران به آژانس، سطح خلوص هگزافلوراید اورانیوم تولید شده در تاسیسات غنی سازی نطنز ۵۵.۳ درصد بوده است. آژانس از هگزافلوراید اورانیوم تولید شده برای تجزیه و تحلیل نمونه برداری کرد تا میزان غنی سازی اعلام شده توسط ایران را به طور مستقل راستی آزمایی کند. نتایج این تجزیه و تحلیل توسط آژانس در موعد مقرر گزارش خواهد شد.

کاظم غریب ابادی،نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در خصوص گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: « آژانس در ۱۷ آوریل راستی آزمایی کرد که ایران تولید یو اف شش با غنای تا ۶۰ درصد را از طریق تزریق گاز یو اف شش با غنای تا ۵ درصد به طور همزمان به دو زنجیره آی آر چهار و آی آر شش در خطوط تحقیق و توسعه در نطنز آغاز کرد.»

به دنبال انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ۲۲ فروردین سال جاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در واکنش به این اتفاق، قصد دارد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته گفت که اقدام ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اصلا کمکی به مذاکرات جاری برای احیای توافق برجام نمی‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که غنی سازی ۶۰ درصدی توسط ایران «برخلاف توافق (برجام) است.»

پیش از این ایران نیز اعلام کرده بود که اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است. کشورهای غربی این اقدام ایران را نیز عدول از برجام دانسته بودند.

غنی سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد اقدام تازه ایران در عدول از توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام ایران است که به ایران اجازه داده است که غنی سازی ۳.۶۷ درصدی داشته باشد.

مذاکرات کنونی در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین با هدف بازگشت ایالات متحده به برجام، رفع تحریم‌های واشینگتن علیه ایران و بازگشت کامل تهران به تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای انجام می‌شود. نمایندگان آمریکا به صورت غیرمستقیم در این حضور مذاکرات دارند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در راستای دستیابی به توافق فراگیرتر با ایران در اردیبهشت سال ۹۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه تهران وضع کرد.

جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا، در یک سال گذشته به‌تدریج از بسیاری تعهدات خود در چارچوب توافق برجام عدول کرده و علاوه‌بر از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی، پروتکل الحاقی برای بازدید سرزده بازرسان آژانس را نیز به حال تعلیق در آورده است.

به‌گفته مقامات جمهوری اسلامی، ایالات متحده باید «۱۵۰۰ تحریم» دوره دونالد ترامپ را لغو کند اما آمریکا فقط در رابطه با لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام اعلام آمادگی کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG