لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

گزارش تازه آژانس؛ ایران میزان ماهانه ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی خود را به یک سوم کاهش داده است


گزارش تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حاکی از کاهش سطح ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده در ایران است، و به گفته یک منبع دیپلماتیک میزان ماهانه ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی به یک سوم کاهش یافته است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی با اشاره به رویت نسخه‌ای از تازه‌ترین گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند تهران سرعت ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده خود را کاهش داده است؛ موضوعی که پیشتر در گزارش شبکه خبری بلومبرگ به آن اشاره شده بود.

در این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران کمتر از ماه مه است، اما همچنان بیش از ۱۸ برابر حد تعیین‌شده در توافق سال ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی است.

آژانس در گزارش جدید خود یادآور شده که کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۱۹ اوت، ۳۷۹۵.۵ کیلوگرم برآورد شده است که ۹۴۹ کیلوگرم نسبت به ماه مه کاهش داشته است.

حد مجاز ذخیره اورانیوم در برجام، ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شد.

پس از خروج آمریکا از برجام، تهران در فاصله‌گرفتن از تعهدات برجامی‌اش، اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصدی و سپس ۶۰ درصدی کرد. این سطح بالا از غنی‌سازی که یک قدم پیش از غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای تولید سلاح است، به شدت مورد نگرانی جامعه بین‌المللی است.

در این زمینه بر اساس گزارش جدید آژانس میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اکنون به ۱۲۱.۶ کیلوگرم رسیده که این میزان در ماه مه ۱۱۴.۱ کیلوگرم بوده است.

ایران همچنین دارای ۵۳۵.۸ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده است که این میزان در گزارش ماه مه ۴۷۰.۹ کیلوگرم بود.

یک دیپلمات ارشد که نامش فاش نشده نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران ذخیره ۹ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در هر ماه را به سه کیلوگرم کاهش داده است.

کاهش میزان ذخیره اورانیوم با غنای بالا به میزان یک‌سوم، در حالی گزارش شده که رافائل گروسی مدیرکل آژانس در گزارش محرمانه دیگری که نسخه‌ای از آن روز دوشنبه به رویت خبرگزاری فرانسه رسید، از به دست نیامدن پیشرفت در زمینه مسائل چالش‌برانگیز با تهران ابراز تأسف کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، رافائل گروسی در این گزارش از ایران خواسته است تا «با آژانس به طور جدی و پایدار در راستای اجرای تعهداتش» همکاری کند.

گزارش محرمانه آژانس که قرار است در نشست بعدی شورای حکام، در ۲۰ شهریور در اختیار اعضا گذاشته شود، در حالی تهیه شده که ایران و آمریکا بر سر آزادسازی میلیاردها دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی در قبال آزادی پنج زندانی آمریکایی در ایران تفاهم کرده‌اند. تفاهمی که برخی از ناظران مسائل ایران، آن را دارای قابلیت بالقوه برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام می‌دانند.

در این زمینه به نوشته آسوشیتدپرس کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند نشانه‌ای از تمایل تهران به کاهش تنش با آمریکا باشد؛ تنشی که در سال‌های اخیر و به‌ویژه با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های ایران اوج گرفت.

به تازگی وزیر خارجه ایران نیز تأیید کرده توافق اخیر برای تبادل زندانیان با آمریکا، به توافق اتمی کمک می‌کند و در این زمینه «ابتکار عمان» در دستورکار است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG