لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فهرست خسارات نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین را منتشر کرد


نمایی از نیروگاه ژاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است
نمایی از نیروگاه ژاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور فهرست خسارت‌های وارد شده به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین را منتشر و توصیه کرد که شرایط کار کارکنان این نیروگاه باید بهبود یابد.

این نهاد در بیانیه‌ای گفت: «کارکنان اوکراینی نیروگاه که در اشغال نظامی روسیه است به خصوص به‌دلیل محدود بودن تعداد کارکنان تحت فشار و استرس شدیدی کار می‌کنند. این وضعیت قابل تداوم نیست و ممکن است خطای انسانی را که پیامدهای ایمنی خطرناکی دارد، افزایش دهد».

آژانس در گزارشی که براساس مشاهدات بازرسان این نهاد تنظیم شده است، افزود: «برای حفظ ایمنی و پرهیز از خسارت‌های بیشتر، امنیت کارکنان و تداوم کار نیروگاه بر اساس معیارهای ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای، گلوله‌باران این تاسیسات باید فورا متوقف شود».

«تحقق این امر مستلزم توافق همه طرف‌ها در مورد ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه زاپوریژیا است».

رافائل گروسی که در راس بازرسان آژانس هفته گذشته از این نیروگاه بازدید کرد قرار است غروب سه‌شنبه گزارش خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

در هفته‌های اخیر همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال بروز سانحه هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا، اوکراین و روسیه یکدیگر را به حملات غیرمسئولانه به این تاسیسات متهم کرده‌اند.

روز سه‌شنبه نیز مقامات محلی دست‌نشانده روسیه ادعا کردند که ارتش اوکراین شهر انرهودار که این نیروگاه در حومه آن قرار دارد را گلوله‌باران کرده است. در مقابل، مقامات اوکراینی گفتند ارتش روسیه شهر نیکوپول که با فاصله کمی از نیروگاه زاپوریژیا و در آن سوی رودخانه دنیپر واقع شده است را با توپخانه هدف حمله قرار داده است.

سازمان ملل و قدرت‌های غربی خواستار غیرنظامی شدن مناطق اطراف این نیروگاه شده‌اند. زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپاست در استانی به همین نام در جنوب اوکراین قرار دارد و در اولین روزهای تهاجم نظامی به تصرف ارتش روسیه درآمد.

دو تن از بازرسان آژانس هنوز در این نیروگاه مشغول کار هستند. یکی از مشاوران رئیس‌جمهوری اوکراین ضمن استقبال از این تصمیم آژانس گفت: «بودن اعضای نهادهای بین‌المللی به حفظ امنیت کارکنان اوکراینی نیروگاه کمک می‌کند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت مقامات اوکراینی گزارش داده‌اند که به‌دلیل فراهم کردن شرایط برای مهار یک آتش‌سوزی که بر اثر گلوله‌باران تاسیسات زاپوریژیا روی داده است، آخرین خط انتقال برق از نیروگاه به شبکه سراسری انتقال برق اوکراین قطع شده است.

وزیر انرژی اوکراین در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «به‌دلیل تداوم نبرد در اطراف نیروگاه، در حال حاضر انجام تعمیرات امکان‌پذیر نیست».

آژانس در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: «در حال حاضر تنها راکتور فعال، برق لازم برای حفظ ایمنی و سایر فعالیت‌های جاری نیروگاه را تامین می‌کند». در حالت عادی برق مورد نیاز برای تاسیسات خنک‌کننده راکتورها و پسمانده سوخت هسته‌ای از شبکه برق بیرون از نیروگاه تامین می‌شود.

کارشناسان می‌گویند نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به شکلی طراحی و ساخته شده است که در برابر سوانح طبیعی و حتی اصابت هواپیما مقاوم است ولی درگیری‌های نظامی در اطراف این تاسیسات بارها امنیت و ادامه کار دستگاه‌های خنک‌کننده را به خطر انداخته است.

نهادهای امنیتی اوکراین می‌گویند ساکنان شهر انرهودار در نزدیکی این نیروگاه به‌دلیل نگرانی از وقوع سانحه هسته‌ای در حال فرار از شهر هستند. معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز گفت ارتش روسیه برای خروج زنان و کودکان ساکن منطقه باید گذرگاه‌های امن ایجاد کند.

در رویدادی دیگر، گزارش‌هایی از وقوع انفجار و درگیری مسلحانه در شهر بردیانسک واقع در جنوب شرقی اوکراین منتشر شده است. رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که خودروی حامل فرمانده محلی دست‌نشانده روسیه منفجر شده و حال او وخیم است. به فاصله کوتاهی پس از اقدام به ترور این فرمانده، زدوخوردهایی روی داده است.

خبرگزاری روسی ریا نووستی از قول یک مقام شورشیان مورد حمایت روسیه گفت عملیات برای دستگیری «عوامل خرابکار اوکراینی» ادامه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG