لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۴

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به برجام را «تایید کرد»


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران به محدودیت‌های اصلی اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود در چارچوب توافقنامه برجام پایبند مانده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه سوم اسفند نوشته که نسخه‌ای از گزارش سه‌ماهه ناظران اتمی سازمان ملل متحد در این زمینه را در مشاهده کرده است.

بر اساس این گزارش، فعالیت‌های تهران در این مدت از نظر ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین، «مشکلی» نداشته است.

رویترز نوشته که در این مدت، میزان اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۷ درصد از حد تعیین شده در توافقنامه برجام عبور نکرده است.

در گزارش آژانس همچنین اشاره شده که ایران در نامه‌ای به این سازمان از قصد خود برای راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای صنعت دریایی در آینده خبر داده است.

آژانس در این زمینه خواستار شفاف‌سازی و توضیحات بیشتر جمهوری اسلامی شده و افزوده که اگر این تصمیم منجر به ساخت تجهیزات هسته‌ای تازه شود، باید اطلاعات اولیه در زمینه طراحی این دستگاه‌ها در اختیار این سازمان قرار بگیرد.

ایران هنوز به این درخواست آژانس واکنشی نشان نداده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال امضای توافقنامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ در همه گزارش‌های خود پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود در این زمینه را تائید کرده است.

بر اساس برجام، جمهوری اسلامی پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو یا تعلیق شود.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از مخالفان اصلی این توافق است و روز ۲۲ دی اعلام کرد که لغو تحریم‌های ایران در چارچوب برجام را برای آخرین بار تمدید می‌کند، مگر این که ظرف چهار ماه آینده «ایرادهای فاجعه‌بار» این توافق از طریق مذاکره رفع شود.

شرایط مورد نظر وی برای ادامه همراهی آمریکا با برجام عبارتند از: بازرسی از همه سایت‌های ایرانی مورد نظر بازرسان بین‌المللی، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، همیشگی بودن برجام، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران دو مسئله «جدانشدنی از هم هستند».

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، هفتم بهمن‌ماه اعلام کرد که گروه‌های کاری مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا برای اصلاح این ایرادها، آغاز به کار کرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که حاضر به مذاکره در این زمینه نیستند و هیچ تغییری را در برجام نمی‌پذیرند.

محمدجواد ظریف هم در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در شبکه توئیتر نوشت که توافق هسته‌ای با ایران قابل بازبینی و مذاکره نیست و موضع دونالد ترامپ «اقدامی برای زیر سؤال بردن یک توافق چند جانبه و مستحکم است».

با وجود آن که دونالد ترامپ تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تصویب کرد، اما وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۴ فرد و نهاد در ایران از جمله صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی و یکی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است.

دولت ایران هم اعلام کرده که در برابر این تحریم‌های جدید اقدام متقابل انجام خواهد داد ولی جزئیات آن را اعلام نکرد.

آمریکا در اواخر مهر ماه امسال هم در چارچوب راهبرد جدید خود در قبال ایران، از تأیید پایبندی تهران به توافق هسته‌ای سر باز زد و همزمان سپاه پاسداران را در شمول تحریم‌های خود قرار داد.

مقام‌های آمریکا دلیل راهبرد سخت‌گیرانه آمریکا در قبال ایران را «غیرقابل اعتماد بودن» حکومت ایران اعلام کرده‌اند، اما ایران معتقد است لغو توافق هسته‌ای باعث بی‌اعتمادی دیگر کشورها به آمریکا می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ب.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG