لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

رئیسی اعتراضات را تلاش «دشمنان» برای مبارزه با «پیشرفت» در دوره ریاست خود توصیف کرد


ابراهیم رئیسی
ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۳۰ خرداد، در مصاحبه‌ای با تلویزیون حکومتی، اعتراضات گسترده ۱۴۰۱ را راهی از طرف «دشمنان» برای مبارزه با «پیشرفتی» توصیف کرد که به ادعای او در دو سال گذشته حاصل شده است.

او که در دومین سالگرد ریاست جمهوری خود با شبکه یک صداوسیما سخن می‌گفت، با نام بردن از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به عنوان حکومتیِ «اغتشاشات» گفت: «رهبری معظم انقلاب حقیقتاً به‌درستی فرمودند اساس اغتشاشات برای این بود که دشمنان احساس کردند کشور در حال حرکت و پیشرفت بوده و ناامیدی مردم از بین رفته است.»

اعتراضات سراسری اخیر با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به دلیل حجاب اجباری شروع شد و خیلی زود به اعتراضاتی دامنه‌دار و گسترده تبدیل شد که کل حکومت جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل را هدف گرفت.

معترضانی که در این اعتراضات طولانی ۹ ماهه با خشونت سرکوب شدند فریاد می‌زدند «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «مرگ بر خامنه‌ای».

اما ابراهیم رئیسی در مصاحبه تازه خود ترجیح داد بدون توجه به این واقعیات و آمارهای رسمی و غیررسمی که همگی حکایت از عقب‌گرد کشور به‌ویژه در دوران زمامداری او دارد، ایران را در مسیر پیشرفت نشان دهد.

او ادعا کرد: «دشمن به‌ دنبال توقف تولید بود و مراودات تجاری خارجی ما حدود ۴۰ درصد رشد داشت و حدود چهار هزار واحد تولیدی فعال شدند و چرخ اقتصادی شروع به حرکت کرد.»

آقای رئیسی همچنین ادعا کرد: «رشد صفر درصدی و ۰.۴ درصدی به ۴.۵ درصد رسید. همچنین شاخص‌های دیگر از جمله تورم کنترل شد.»

این در حالی است که، بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته ۲.۵ درصد رشد داشت، و انتظار می‌رود در سال جاری تنها دو درصد رشد داشته باشد و برای سال‌های آینده نیز در همین میزان خواهد بود که بسیار کمتر از دیگر کشورهای منطقه است.

ابراهیم رئیسی که در دوران ریاست خود با اعتراض مدام کارگران و کارمندان و بازنشستگان به دلیل مشکلات معیشتی‌شان روبه‌رو بوده، حتی قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد را نیز به اعتراضات پیوند زد و رسیدن این قیمت به رکوردهای جدید را نتیجه «فضاسازی دشمن» نامید.

او گفت: «نرخ ارز تا قبل از اغتشاشات حدود دو هزار تومان تغییر داشت، ولی در اغتشاشات فضاسازی شد و در جنگ ترکیبی، فضاسازی رسانه‌ای علیه کشور و مردم کردند و آثار خود را برجای گذاشت.»

از دید ابراهیم رئیسی حتی مذاکرات احیای برجام نیز به دلیل اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» متوقف شده بود.

او گفت: «متن خواسته‌ها ارائه شد و اتحادیه اروپا اعلام کرد خواسته‌ها منطقی است، ولی ماجرا با اغتشاشات مواجه شد و آن‌ها تصور و محاسبه غلط داشتند که خواسته‌های خود را از اغتشاشات دنبال کنند.»

این در حالی است که از شهریور ۱۴۰۱ راه مذاکرات احیای برجام دیگر به بن‌بست رسیده بود؛ مهسا امینی در پایان شهریورماه جان باخت.

آقای رئیسی همچنین مدعی شد که جمهوری اسلامی هرگز عربستان سعودی را «دشمن خود تلقی نکرده» است.

او گفت: «با عربستان سعودی اختلافات داشته‌ایم و درباره آن مذاکره می‌شود، ولی هیچ‌ زمان عربستان را به‌ عنوان دشمن تلقی نکردیم.»

این ادعای رئیس جمهور ایران نیز چندان به واقعیت نزدیک نیست. روابط تهران و ریاض از دی‌ماه ۱۳۹۴ در پی حمله سازماندهی‌شده به سفارت عربستان در تهران قطع شد. در همان زمان، ابراهیم رئیسی «آل سعود را غده سرطانی منطقه و جهان» نامید.

ابراهیم رئیسی در مصاحبه تازه‌اش دولت حسن روحانی، رئیس جمهور پیش از خود، را هم بی‌نصیب نگذاشت و در چند بار اشاره او را متهم کرد که به دلیل عملکرد دولتش، کشور را با «شرایط خاص» و مشکلات فراوان به او تحویل داده، واکسن را به قرارداد اف‌ای‌تی‌اف پیوند زده و تورم را به نزدیک به ۶۰ درصد رسانده است.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان مخالفت صریح علی خامنه‌ای با واردات واکسن از کشورهای غربی موجب مرگ‌ و‌ میر گسترده در ایران به دلیل همه‌گیری کرونا شد.

از سوی دیگر ادعای ابراهیم رئیسی درباره پایین آمدن نرخ تورم در حالی مطرح می‌شود که سایت «اکو ایران» اواخر اردیبهشت سال جاری از قول منبعی در بانک مرکزی خبر داد که نرخ تورم فروردین امسال ۶۸.۷ درصد بوده، نرخی که تنها یک قدم تا تورم ۷۰ درصدی فاصله دارد و «بیشترین نرخ تورم در ۳۰ سال اخیر» بوده است.

با استفاده از تسنیم، ایسنا، خبرگزاری صداوسیما و رادیوفردا/ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG