لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

گفت‌‌وگوی تلویزیونی رئیسی؛ انکار انتصابات فامیلی و انداختن مشکلات به گردن دولت روحانی


ابراهیم رئیسی (راست)
ابراهیم رئیسی (راست)

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در یک برنامه تلویزیونی انتصابات فامیلی در دستگاه‌های زیرمجموعه خود را به طور کامل انکار کرد و وضعیت بحرانی بازار بورس و ارز در ایران و ناهماهنگی در پرداخت‌ها میان کارکنان دولت را متوجه دولت حسن روحانی دانست.

وی که شامگاه سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه، در یک برنامه زنده تلویزیونی سخن می‌گفت، بارها در زمینه‌های مختلف، به دولت پیشین کنایه زد و مشکلات فعلی را ناشی از عملکرد کابینه حسن روحانی دانست.

آقای رئیسی از جمله درباره انتصابات فامیلی در دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه آن که در ماه‌های گذشته انتقادها و حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده گفت: «ادوار گذشته ریاست جمهوری را با دوره بنده مقایسه کنید. خیلی مسئله سخت و پیچیده‌ای نیست. نقطه قوت این دولت این است که مسئولان آن کسی را از فامیل خودشان نیاورده‌اند، منصوب کنند.»

وی در شرایطی که در شماری از انتصابات وی، افراد بدون تجربه و تخصص لازم با مقامی که بر عهده آنها گذاشته شده، وجود دارد، مدعی شد که دولت وی بنا را بر «شایسته‌سالاری» گذاشته است.

رئیس‌جمهوری ایران گفت:‌ «هیئت دولت‌ را نگاه کنید، از آنها بپرسید کدام‌شان از قبل با بنده رفیق بودند... مثلا موضوع انتصابات فامیلی را بنده از بعضی از کسانی که می‌گویند خواستم که پنج نفر را نام ببرند تا بنده پیگیری کنم.»

او در ادامه هرگونه انتصابات فامیلی در مجموعه‌های دولتی را رد کرده و گفت:‌ «بنده از همه بخش‌های دولت اطلاع دارم. مواردی بوده که گفته‌اند انتصابات فامیلی شده است، پرسیدیم که چهار تا فامیل‌ها را معرفی کنید تا ما هم بدانیم.‎»

عالی‌ترین مقام قوه مجریه ایران در حالی هرگونه انتصابات فامیلی در زیرمجموعه‌های خود را رد کرده که در فهرست بلند انتصاب‌های فامیلی در دولت وی می‌توان به معرفی مسعود فیاضی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد که اگرچه نتوانست از مجلس،‌ رای اعتماد بگیرد، اما نسبت خویشاوندی او با علیرضا زاکانی، شهردار تهران، حاشیه‌ساز شده بود.

در همین حال میثم نیلی که از سوی وزیر ارشاد حکم عضویت در هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی را دریافت کرده، برادر مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی است و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌ جمهور، با صدور حکمی، محمدمهدی رحیمی، باجناق فریدالدین حدادعادل را به سمت مدیرکل روابط عمومی منصوب کرده است.

بورس و بازار ارز به ما به «ارث» رسیده است

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گوی تلویزیونی، وضعیت فعلی بورس ایران را «میراث» دولت قبلی دانست.

او بدون اشاره به نقش رهبر جمهوری اسلامی در تشویق مردم ایران به ورود به بازار بورس، گفت: «با یک تبلیغاتی عده بسیاری به عنوان سهامداران خرد وارد بازار بورس شدند. این سهامداران خرد اکثریت سهامداران بورس را تشکیل می‌دهند و نوسانات بورس موجب نگرانی آنها می‌شود.»

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که مقام‌های دولت رئیسی و شخص وی پیش از رسیدن به قدرت و بعد از آن، بارها وعده سروسامان دادن به بازار بورس را مطرح کرده‌اند.

سقوط شاخص بورس در ایران و فشار روانی و اقتصادی آن بر سهامداران به جایی رسیده که علاوه بر تجمعات خیابانی شماری از سهامداران، دست‌کم در دو نشست مربوط به بورس، کار به زد و خورد و درگیری لفظی میان سهامداران و مدیران بورس کشیده است.

ابراهیم رئیسی نوسانات بازار ارز را هم متوجه دولت قبلی دانسته و گفت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات جدی‌ ایجاد کرده. برای الان هم نیست؛ چند سال است که گفته می‌شود. باید ۲، ۳ سال قبل مسئله ۴۲۰۰ تومانی حل می‌شد.»

وی اضافه کرد «لکن حل نشده است. افتاد به دولت ما که باید مسئله ارز ۴۲۰۰ تومانی را حل کنیم. در این زمینه رانت، فساد و ارتباطات ناسالم وجود داشته است.‎»

رئیس‌ جمهور ایران در واکنش به تجمعات گسترده خیابانی اقشار مختلف از جمله معلمان، بازنشستگان و حتی کارمندان قوه قضائیه برای دریافت هماهنگ حقوق خود نیز گفت: «مگر این اقشار در طول ۸ سال گذشته این مشکلات را نداشتند. مشکل معلمان یا بازنشستگان یا کارگران مربوط به امروز نیست و باید همان موقع بررسی می‌شد.»

دولت ابراهیم رئیسی که پس از برداشته‌ شدن ممنوعیت واردات واکسن همزمان با شروع دوران ریاست‌جمهوری وی، توانسته بود در زمینه واکسیناسیون تبلیغات گسترده‌ای انجام دهد، پس از ناکامی در حل مشکلات اقتصادی که نه فقط به علت تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، بلکه به دلیل سوء‌مدیریت ایجاد شده، تلاش می‌کند از خود رفع مسئولیت کند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG