لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

دو روزنامه خواستار شفاف‌سازی در مورد سقوط بالگرد رئیسی شدند


تصویری از انتقال اجساد کشته‌شدگان سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او
تصویری از انتقال اجساد کشته‌شدگان سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او

به‌دنبال سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیشین ایران و هیئت همراه او، دو روزنامه چاپ تهران خواستار شفاف‌سازی درباره «ابهامات» این حادثه و بررسی احتمال وجود «توطئه خارجی» در این ارتباط شدند.

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی در حالی سقوط کرد که دو بالگرد دیگر همراه آن سالم به مقصد رسیدند.

رئیس‌جمهور پیشین ایران و هیئت همراه او روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی که همراه با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی او انجام شد، با سه بالگرد به سمت پالایشگاه تبریز حرکت کردند تا طرح «ارتقای» کیفیت این پالایشگاه را افتتاح کنند.

با این حال به فاصله کوتاهی پس از این پروازها، بالگرد حامل رئیسی «گم» شد.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در شماره روز پنج‌شنبه سوم خرداد خود با اشاره به این موضوع نوشت: «این‌که از سه بالگرد ایرانی در حال بازگشت از منطقه مرزی به سوی تبریز، فقط بالگرد حامل رئیس‌جمهور دچار این حادثه شده، ضمن این‌که می‌تواند مرتبط بودن حادثه با عوامل جوی را منتفی کند، احتمال توطئه بودن را تقویت می‌کند.»

این روزنامه افزوده است: «هرچند اخبار اولیه در روز وقوع حادثه حکایت از نقش داشتن عوامل جوی در آن داشت ولی به تدریج گمانه‌زنی‌ها به سوی توطئه بودن متمایل شدند.»

«جمهوری اسلامی» برای اثبات ادعای خود، به تشکیل گروهی ازسوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای بررسی این حادثه استناد کرده است.

به نوشته این روزنامه محافظه‌کار، با آن‌که این گروه هنوز نتیجه بررسی‌های خود را اعلام نکرده، «ولی گمانه‌زنی‌های متمایل به توطئه بودن حادثه به‌قدری زیاد است که اکنون تمام ذهن‌ها به آن مشغول است».

روزنامه جمهوری اسلامی در عین حال با انتقاد از «بی‌توجهی» به تدابیر ایمنی در امور سفررئیسی، تأکید کرده: «ناوبری ما ضعیف است و اگر حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ناشی از توطئه باشد، این ضعف نیز در به وقوع پیوستن آن سهیم بوده است... در بخش تأمین امنیت در برابر توطئه‌های خارجی دچار ضعف شدید هستیم.»

این روزنامه در حالی از «بی‌توجهی» به تدابیر ایمنی در پرواز حامل رئیسی و هیئت همراه انتقاد کرده که وبسایت «نورنیوز» اول خرداد انتقادها در این زمینه را که آرام آرام پس از شوک اولیه در حال مطرح‌شدن در فضای مجازی بود، رد کرد.

این رسانه که قبلاً نزدیک به شورای عالی امنیت ملی بود، گفته است که «استفاده از بالگرد ۲۱۲ با دو موتور قدرتمند که امکان پرواز با یک موتور هم دارد»، استفاده از «کادر مجرب و با تجربه پرواز» و «بررسی شرایط جوی قابل پیش‌بینی» حاکی از توجه به تهمیدات ایمنی برای این پرواز بوده است.

با این که نورنیوز نوشته بود «شرایط جوی غیرمنتظره بر پیش‌بینی‌هایی که بر اساس پروتکل‌های فنی و امنیتی که باید در نظر گرفته شود غلبه کرد»، اما توضیح نداده که چرا تنها برای یک بالگرد از سه بالگردی که با هم پرواز کردند، این اتفاق افتاده است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی که در یکی از این بالگردها بود، در توضیح روز حادثه گفته: «سه بالگرد حدود ساعت ۱۳:۱۵ (روز یکشنبه) به مقصد تبریز پرواز کرد و بالگرد رئیس‌جمهور طبق پروتکل و مطابق با استاندارد آشیانه، بالگردِ وسط بود. بنده و آقایان محرابیان، اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و سایر عزیزان و معاونین دفتر و خبرنگاران و تعدادی از محافظین رئیس‌جمهور در بالگرد جلویی بودیم. بنده حدود ساعت ۱۳:۴۰ دیدم کادر پرواز با هم صحبت می‌کنند و از منهدس پرواز بالگردمان علت را پرسیدم که اشاره کردند بالگرد رئیس‌جمهور که پشت ما بود را گم کرده‌ایم.»

بذرپاش ادامه داده: «خلبان بالگرد ما در منطقه گشت زد ولی اثری پیدا نکرد و حدود ساعت ۱۳:۵۰ در نزدیک‌ترین نقطه، در منطقه‌ کارخانه مس سونگون فرود آمدیم. تلاش را آغاز کردیم و با تلفن‌های اعضای بالگرد تماس می‌گرفتیم و برخی تلفن‌ها مثل تلفن آقای امیرعبداللهیان، آقای استاندار و آقای آل‌هاشم زنگ می‌خورد ولی پاسخی نمی‌آمد و ما نگران شدیم؛ این تماس‌ها تا حدود ساعت ۱۴:۳۰ ادامه داشت.»

روزنامه «هم‌میهن» نیز در گزارشی از اظهارات غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی، که مدعی شده بود چندین بار با تلفن همراه خلبان که محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه پیشین تبریز آن را جواب می‌داده، انتقاد کرده است.

این روزنامه در شماره روز پنج‌شنبه سوم خرداد نوشت: «این به معنی وجود سیگنال و ارتباط با دکل‌های مخابراتی بوده که می‌توانند به سهولت محل سقوط را پیدا کنند. ولی هیچ توضیحی داده نمی‌شود که چرا آنان تا شش ساعت بعد که هوا تاریک می‌شود، نتوانسته‌اند لاشه را پیدا کنند».

این روزنامه با انتقاد از «نکات و ابهامات و شایعات دیگری» در این زمینه که درباره آن‌ها «توضیح» داده نشده، نوشته است: «تأخیر در پاسخگویی، موجب رسوب ابهامات در اذهان مردم شده است».

پس از انتشار خبرهایی مبنی بر «گم‌شدن» بالگرد حامل رئیسی، شماری از کاربران هوادار حکومت در شبکه‌های اجتماعی نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم، جمهوری آذربایجان را مسئول این اتفاق معرفی کرده و درباره نقش احتمالی اسرائیل در این ماجرا نوشته بودند.

این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی با آن‌که جمهوری اسلامی را «افعی تهران» و عامل اصلی حمایت از گروه افراطی حماس و برپایی سازمان جهاد اسلامی فلسطین می‌نامند، از همان شب حادثه به رسانه‌های این کشور گفتند که اسرائیل در سقوط بالگرد ایرانی نقشی نداشته است.

متهم کردن جمهوری آذربایجان نیز پس از آن صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر روابط تهران و باکو با تنش‌های بسیاری همراه بوده ‌است.

با این حال پس از انتشار خبرهای اولیه درباره سقوط بالگرد رئیسی، الهام علی‌اف پیامی مبنی بر ابراز نگرانی و آرزوی سلامتی، و پس از انتشار خبر مرگ او نیز پیام تسلیت صادر کرد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ب.ب./ک.ر
XS
SM
MD
LG