لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

رئیس جدید آژانس اتمی: در آینده نزدیک به تهران سفر می‌کنم


رافائل گروسی می‌گوید، بازرسان آژانس باید «قاطعانه و منصفانه» عمل کنند.
رافائل گروسی می‌گوید، بازرسان آژانس باید «قاطعانه و منصفانه» عمل کنند.

رافائل گروسی، دبیر کل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۱ آذر پس از انتخاب به این مقام گفت، در آینده نزدیک به ایران سفر خواهد کرد. این تصمیم نشان می دهد که فعالیت های هسته ای ایران یکی از اولویت های اوست.

آژانس بی المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران و راستی آزمائی اجرای تعهدات آن کشور در قبال برجام است. حکومت ایران در ماه‌های اخیر در واکنش به تحریم‌های آمریکا اجرای از برخی از تعهدات خود در توافق هسته‌ای عدول کرده است.

دبیر کل جدید آژانس بی المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: «باید با ایران مناسبات برقرار کنم.»

او افزود٬ به خاطر مشاغل قبلی خود، از جمله عهده داری چند مسئولیت ارشد در آژانس، تعدادی از مقامات ارشد و رهبران سیاسی ایران را می شناسد. تاریخ دقیق سفر آقای گروسی به ایران هنوز اعلام نشده است.

رافائل گروسی گفت مناسبات بین آژانس و ایران باید سازنده و براساس احترام متقابل باشد ولی در عین حال یادآوری کرد که بازرسان آژانس باید «قاطعانه و منصفانه» عمل کنند. او افزود:«بازرس دوست نیست.»

در هفته های اخیر آژانس بی المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران از حد نصاب های تعیین شده در برجام، از جمله درصد غنی سازی و حجم تولید اورانیوم که از مفاد مهم توافق برای پیشگیری از تولید سوخت سلاح هسته ای هستند عبور کرده است.

علاوه بر این آژانس از ایران خواسته است در مورد پیدا شدن آثار ذرات اورانیوم در یک تأسیسات خالی در حومه تهران توضیح دهد. این موضوع در مورد شناخته شده بودن تمامی ابعاد فعالیت های هسته ای ایران تردیدهایی بوجود آورده است.

خبرگزاری آلمان می افزاید در جسله ۱۷۱ کشور عضو آژانس رافائل گروسی با رأی تمامی اعضا برای یک دوره چهار ساله به عنوان دبیر کل این نهاد انتخاب شد. آقای گروسی، ۵۸ ساله و قبل از این سفیر آرژانتین در ژنو بود.

یوکیا آمانو، رئیس قبلی آژانس در ماه ژوئیه درگذشت.

رافائل گروسی در سخنرانی خود در مجمع عمومی آژانس گفت انرژی اتمی در تلاش های جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

او گفت:«انرژی هسته ای بخشی از مشکل نیست. ولی برای کسانی که به این مسئله معتقدند می تواند بخشی از راه حل باشد.» او افزود برای رساندن این پیام در کنفرانس زیست محیطی سازمان ملل متحد که در مادرید برگزار می شود شرکت خواهد کرد.

آقای گروسی با اشاره به ده ها نیروگاه هسته ای که طی سال های اخیر در نقاط مختلف جهان راه اندازی شده گفت:«برخلاف بسیاری از ارزیابی ها و پیش بینی ها میزان تولید انرژی هسته ای در حال افزایش است.»

او در عین حال اذعان کرد که بسیاری در مورد ایمنی و امنیت نیروگاه ها و تأسیسات هسته ای نگرانند.

آقای گروسی تاکید کرد که آژانس بی المللی انرژی اتمی به فعالیت های خود برای تقویت و کنترل استانداردهای ایمنی ادامه خواهد داد «تا تضمین کنیم که همه فعالیت های ما در راستای منافع جوامع ما باشد.»

XS
SM
MD
LG