لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

درخواست افزایش «چند میلیاردی» بودجه ارتش اسرائیل برای آمادگی «حمله به ایران»


یک جنگنده اف-۳۵ ارتش اسرائیل
یک جنگنده اف-۳۵ ارتش اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی شامگاه چهارشنبه، ۲۳ تیر، گزارش دادند که ارتش این کشور خواهان افزایش بودجه به میزان میلیاردها «شِکِل» شده تا خود را برای حمله نظامی احتمالی علیه تأسیسات اتمی ایران آماده‌تر کند.

بر اساس این گزارش، این درخواست در چارچوب مباحثات جاری در این روزها میان دولت جدید اسرائیل با وزارت دارایی این کشور، ارائه شده ولی مبلغ دقیق آن، ظاهراً محرمانه است.

در حالی که اسرائیل در دو سال گذشته درگیر بحران سیاسی ناشی از چهار انتخابات پارلمانی پیاپی بود، دولت وقت بنیامین نتانیاهو مدت‌ها از تصویب بودجه دو سالانه اسرائیل خودداری می‌کرد و همه نهادها، شامل ارتش، بودجه تنخواه‌گردان می‌گرفتند.

اما نفتالی بنت، نخست‌وزیری که از یک ماه پیش قدرت را از دست بنیامین نتانیاهو گرفته، خود را برای تصویب بودجه دو سالانه آماده کرده است.

به گزارش شبکه کان، اسرائیل افزایش خیره‌کننده بودجه نظامی را در حالی بررسی می‌کند که ارزیابی می‌کند، قدرت‌های جهانی در مذاکرات جاری با ایران در وین، سرانجام به بن‌بست خورده و برجام احیا نشود.

از این گزارش که در سایر رسانه‌های اسرائیل نیز بازتاب یافته، چنین برمی‌آید که استنباط اسرائیل از شکست مذاکرات وین این است که ایران در آن صورت، به سوی پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای خود گام بردارد و فاصله میان دستیابی آن به توانایی کامل تولید بمب اتمی، بسیار کوتاه‌تر خواهد شد.

شبکه کان افزوده‌است که نفتالی بنت، نخست‌وزیر و بنی گانتز، وزیر دفاع، در مذاکرات اخیر خود با دولت جو بایدن بر دست باز اسرائیل برای اقدام نظامی علیه ایران، تأکید کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، نیز که اکنون رهبر اپوزیسیون است، این هفته بر لزوم استقلال عمل اسرائیل علیه ایران، تأکید کرد و در مقاله‌ای نوشت، که صدای مخالفت دولت جدید اسرائیل با احتمال بازگشت آمریکا به برجام، بعد از کنار گذاشته شدن او از قدرت، «ضعیف شده‌است».

اما بنی گانتز، در مقاله‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۴ تیر، در پاسخ به بنیامین نتانیاهو منتشر کرد، نوشت که درگیر شدن بنیامین نتانیاهو با دولت جو بایدن در ماه‌های اخیر، به ایران امکان پیشرفت سریع در برنامه هسته‌ای داد ولی ارتش اسرائیل نیز باید سریعاً برنامه‌های خود را «به روز کرده» و برای رویارویی با «ایران هسته‌ای» آماده باشد.

برخی کارشناسان امور اسرائیل معتقدند که بسیاری از نهادهای اسرائیل، و در صدر آنها، ارتش، هر زمان که مباحثات تصویب بودجه در جریان است، بیشتر بر «تهدیدات ناشی از ایران هسته‌ای» تأکید می‌کنند تا بودجه مورد نظر و حتی بیش از آن را دریافت کنند.

بودجه رسمی ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۹ ظاهراً حدود ۲۱ میلیارد دلار، معادل کمی بیش از ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی بود.

اما این رقم جدای از میلیاردها دلار بودجه‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، مانند موساد، است که وظیفه عمده آنها نیز «تقابل با خطرات ایران» تعیین شده‌است.

درخواست افزایش چشمگیر بودجه برای ارتش در سال جاری میلادی، ۲۰۲۱ و همچنین برای سال ۲۰۲۲ جهت آمادگی بیشتر در حمله به ایران، در حالی مطرح شده که معلوم نیست این بودجه شامل حمایت از پشت جبهه در صورت واکنش احتمالی ایران نیز هست یا خیر.

بسیاری از سران ایران، در سطح آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، بارها گفته‌اند در صورتی که «هر غلطی» از اسرائیل علیه ایران سر بزند، «تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد».

XS
SM
MD
LG