لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

«تکمیل» عملیات اسرائیل علیه تونل‌های حزب‌الله


ارتش اسرائیل یکشنبه ۲۳ دی هم‌زمان با اعلام کشف ششمین «تونل تهاجمی» حزب‌الله، از نزدیک شدن عملیات «سپر شمال» به مرحله پایانی خبر داد.

به گفته سرهنگ رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، با کشف ششمین تونل، عملیاتی که برای کشف و انهدام تونل‌های حفر شده در مرز جنوبی لبنان با شمال اسرائیل آغاز شده بود، در روزهای آینده پس از منفجر کردن تونل ششم «تکمیل خواهد شد».

این سخنگو گفت تونل ششم شنبه ۲۲ دی کشف شد، که دهانه آن از روستای لبنانی رامیه آغاز شده و با ۵۵ متر درازا، در ادامه به نزدیکی روستای اسرائیلی زرعیت رسیده بود.

به گفته سرهنگ مانلیس، این تونل هرچند برای حزب‌الله، جنبه «محوری» داشته اما هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده بود و خطری برای ساکنان اسرائیلی ناحیه مرزی نداشت.

بر اساس این بیانیه، اسرائیل تونل را مین‌گذاری کرده تا آن را در روزهای آینده منهدم کند.

اسرائیل خبر کشف تونل ششم را نیز مانند تونل‌های پیشین، به آگاهی یونی‌فیل، قوای صلح سازمان ملل متحد مستقر در لبنان، رسانده‌است. ژنرال استفان دل کول، فرمانده ایتالیایی نیروهای یونی‌فیل در روزهای اخیر برای دومین بار در هفته‌های اخیر از منطقه بازدید کرده بود.

سخنگوی ارتش اسرائیل تأکید دارد که با وجود نزدیک شدن عملیات «سپر شمال» به پایان خود، «رصد هوشیارانه» منطقه ادامه خواهد یافت.

عملیات «سپر شمال» از ۱۳ آذر با مشارکت هزاران نیروی مهندسی اسرائیل، ضمن بسیج اطلاعاتی و امنیتی و استقرار هم‌زمان هزاران نظامی دیگر اسرائیلی در مناطق مرزی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی در زمان این عملیات، آغاز شد.

اسرائیل گفته بود که از ماه‌ها قبل از وجود تونل‌ها آگاهی داشت ولی برای عملیات کشف و انهدام آن، باید تدارکات لازم به عمل می‌آمد. در راستای این آمادگی‌ها، در ماه‌های پیش چند مانور انجام شده بود.

حزب‌الله در طول عملیات «سپر شمال» به آن واکنشی نشان نداد اما نخست‌وزیر لبنان تأکید کرده بود که دلیلی ندارد که این اقدام اسرائیل به بحران علیه کشور لبنان منجر شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه گذشته در نشستی اضطراری به درخواست اسرائیل و با حمایت آمریکا، مسئله تونل‌ها را، بدون صدور بیانیه یا قطعنامه پایانی، بررسی کرد.

صلح‌بانان سازمان ملل و مقامات ارشد این سازمان تأیید کرده‌اند که وجود تونل‌ها مغایر با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است؛ آن قطعنامه به جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله در سال ۱۳۸۵ پایان داده بود.

یونی‌فیل در همین حال هشدار داده که برخی از اقدامات اسرائیل در این مناطق نیز ناقض قطعنامه ۱۷۰۱ است.

در این میان، دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا، که از شنبه ۲۲ دی به بیروت رفته، گفته‌است برای بررسی مجموعه مسائلی در ارتباط با حزب‌الله، با مقام‌های لبنانی گفت‌وگو می‌کند.

سفارت آمریکا در لبنان همزمان با ورود آقای هیل به بیروت، در بیانیه‌ای تأکید کرد که تونل‌های حزب‌الله، «مشروعیت نهادهای قانونی دولت لبنان را تضعیف می‌کند».

در این میان، عملیات «سپر شمال» در اسرائیل با وجود حمایت یک‌دست اپوزیسیون این کشور از انجام آن، با انتقادهای تند شماری از سیاستمداران ارشد جناح اپوزیسیون از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر همراه شد.

این دسته از سیاستمداران، نتانیاهو را متهم کردند که از این عملیات مهندسی، برای تقویت جایگاه خود در مقام «تنها مدافع واقعی امنیت اسرائیل»، سوءاستفاده، و در نحوه مدیریت این مسئله، اغراق کرده‌است.

اهود باراک، نخست‌وزیر و وزیر دفاع پیشین گفته بود، نتانیاهو بولدوزرهای ارتش را هم پله ترقی خود می‌کند.

XS
SM
MD
LG